Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe ga je bewust en empathisch om met de emoties en het gedrag van iemand met een ontwikkelingsstoornis of emotionele kwetsbaarheid? Als professional in de zorg is het verklaren van de innerlijke en interactionele problemen onmisbaar voor de planning van een adequate ondersteuning en behandeling. Maar ook als ouder is kennis van de belevingswereld van het kind essentieel om zorg en ondersteuning te kunnen bieden. Door naar zowel het verstandelijke, sociale als emotionele niveau van functioneren te kijken, ontstaat er ruimte voor begrip. Wanneer er meer bewustzijn ontstaat over draagkracht en basis- behoeften, is een snellere afstemming in de (professionele) relatie mogelijk. Vanzelfsprekende aandacht ervoor werkt preventief en zal op termijn tot minder ernstige problemen leiden.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789492398437/Emotionele-ontwikkeling--over-basisbehoefte-en-draagkracht--kwetsbaarheid-en-plezier
Emoties --- Ontwikkeling --- Gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Meervoudig gehandicapten --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Emotie --- Persoon met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Persoon met een meervoudige handicap --- Niet-aangeboren hersenletsel --- ouder --- emotionele ontwikkeling --- Handelingsplannen --- Hechting (psychologie) --- Seksualiteit --- Ontwikkelingsprobleem --- Emotionele ontwikkeling --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Orthopedagogiek --- Seksuele ontwikkeling --- 159.94 --- 159.922.6 --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- 159.94 Expressies. Uitdrukkingen --- Expressies. Uitdrukkingen --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Developmental psychology --- Sociology of social care --- ontwikkelingsstoornissen --- socio-emotionele opvang --- emotionele beperking --- Psychisch kwetsbaar --- ouders-kind relatie --- patiënt-therapeut relatie --- psychosociale hulpverlening --- psychische kwetsbaarheid --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- 376 --- Emotionele ontwikkeling. --- personen met een beperking --- emoties
Choose an application
Dit boek gaat over de emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke, lichamelijke en/of zintuiglijke beperking en Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Aandacht voor de verstandelijke en sociale ontwikkeling was er al langer. Emoties ervaren we als dichtbij, als wezenseigen. We worden erdoor bewogen, ze bepalen onze relaties met anderen. Een goede emotionele ontwikkeling en een evenwichtige persoonlijkheid liggen in elkaars verlengde. De processen die hieraan ten grondslag liggen zijn belangrijk, zeker bij mensen met een beperking die voor hun gevoel van veiligheid en eigenwaarde extra afhankelijk zijn van (de zorg van) anderen. De auteurs bieden een denk- en handelingskader voor de praktijk. Achtereenvolgens komen aan bod wat emoties en beperkingen inhouden (basistheorie), hoe je er goed zicht op krijgt (diagnostiek) en wat het voor het handelen in de praktijk betekent (houding, voorwaarden, handvatten). Welbevinden van mensen met een beperking wordt vergroot als hun emotionele ontwikkeling op juiste waarde wordt geschat. Onder- en overschatting kunnen er beter mee voorkomen worden. (Bron: covertekst)
Emotionele ontwikkeling --- Emotionele stoornissen --- Gehandicapten. --- personen met een mentale beperking --- Affective and dynamic functions --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- emotionele ontwikkeling --- Social policy and particular groups --- 467 --- Nagy --- emotionele problemen --- handelingsplannen --- hechting (psychologie) --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- levensverhalen --- mentaal gehandicapte kinderen --- Emoties (gevoelens, haat) --- Emotionele problemen --- Handelingsplannen --- Hechting --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- Kinderen --- Kleuters --- Mentaal gehandicapten --- Peuters --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- emoties --- kleuters --- peuters --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Personen met een mentale handicap --- 112071.jpg --- Emotionele ontwikkeling ; gehandicapten --- Emotionele stoornissen ; gehandicapten --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- Emoties --- Ontwikkeling --- Gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Meervoudig gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Ontwikkelingsproblemen --- Emotie --- Persoon met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Persoon met een meervoudige handicap --- Niet-aangeboren hersenletsel --- ouder --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Ontwikkelingsprobleem --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ontwikkelingsstoornis
Choose an application
In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking wordt steeds meer het belang erkend van de emotionele ontwikkeling voor een optimale persoonlijke ontwikkeling. Het niveau van de emotionele ontwikkeling geeft aan wat voor zorg en begeleiding iemand nodig heeft en hoe hij ondersteund kan worden bij het participeren in de samenleving. Dit handboek biedt een actueel overzicht van en inzicht in de belangrijkste (wetenschappelijke) verworvenheden op dit gebied. Het draagt bij aan een beter begrip van de emotionele ontwikkeling en versterkt de wetenschappelijke onderbouwing van de zorg. Bron : www.bibliotheek.be
personen met een mentale beperking --- gerechtelijke psychiatrie --- psychopathologie --- neurobiologie --- Orthopedagogics --- emotionele ontwikkeling --- Social policy and particular groups --- verstandelijk gehandicapten --- 326 --- 362.31 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Orthopedagogiek --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Emotionele ontwikkeling --- Gehandicapten --- Gedragsproblemen --- sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- PXL-Social Work 2020 --- verstandelijke beperkingen --- graduaat orthopedagogie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een handicap --- Gedragsprobleem --- ouder --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Educational psychology --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- emotionele ontwikkeling --- onderwijspsychologie --- leerstijlen
Choose an application
This important book recognises the complexity and importance of emotions and emotional development in the needs and lives of people with intellectual disabilities (learning disabilities), and in their care and support. Combining research, assessment, and practice, and bringing together a team of experts and advisers in the field, enables exploration of this complex topic from a number of positive perspectives, including emotional development as an adaptive behaviour, as a support need, and as a quality of life domain. With insights into the intertwined connection between the emotions and the brain, the book systematically sets out theoretical frameworks, themes of emotional development, diagnostics, and support, before considering whether it is possible to provide an integrative model as a basis for theory, everyday practice, and research. It is a book that is relevant to everyone working in the field of intellectual disability as a key reference for practice, education, policy-making, and research.
Choose an application
De SEO-V² wordt gebruikt als diagnostisch instrument om het emotionele ontwikkelingsniveau van kinderen en volwassenen (met een verstandelijke beperking) te beoordelen. Naast biologische, psychologische en sociale aspecten is diagnostiek van de emotionele ontwikkeling een belangrijke ontwikkelingsdimensie binnen de integratieve beeldvorming. Kennis van het niveau van emotioneel functioneren geeft inzicht in individuele emotionele behoeften. Dit biedt zicht op de innerlijke ervaring en belevingswereld en het gedrag van mensen die niet in staat zijn of het moeilijk vinden om er zelf over te communiceren. De SEO-V² kan gebruikt worden in de hulpverlening voor personen met een verstandelijke beperking en/of psychische problematiek. Ook in andere sectoren zoals het (speciaal/buitengewoon) onderwijs, de ouderenzorg, jeugdzorg en de forensische zorg, is de schaal bruikbaar. Daarnaast is de SEO-V² een nuttig instrument voor het begrijpen van psychische problemen en gedragsproblemen en kan dit het diagnostisch proces mee ondersteunen.
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|