Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Medical law --- Professional ethics. Deontology --- Belgium --- Euthanasie ; België --- Euthanasie ; België
Choose an application
Aan Vlaamse en aan Europese universiteiten in het algemeen bereiken vrouwen zelden de top. Om daar iets aan te doen bundelden vijf van de zes Vlaamse universiteiten de krachten, met als resultaat deze gids voor gelijke kansen. Elke universiteit koos een eigen onderwerp. De omvang van de onderwerpen varieert van zeer ruim tot veeleer beperkt en thematisch. De eerste drie modules gaan in op de loopbaan in het algemeen, de laatste twee op spcifieke carrièrethema's. Iedere module beslaat een hoofdstuk in deze gids. Binnen het kader van haar eigen module ontwikkelde elke universiteit één of meerder hrm-instrumenten om gelijke kansen in het carrière-en personeelsmanagement van universiteiten te helpen introduceren.
Social policy --- Higher education --- Personnel management --- Mentoring --- Equal opportunities --- Career --- Human resources --- Book --- Belgium
Choose an application
Choose an application
Vrouwen stromen maar moeilijk door naar de top. Dit geldt niet alleen voor het bedrijfsleven en de politiek maar ook voor het onderwijs, met name ook voor de universiteiten waarover het hier gaat. Vijf Vlaamse universiteiten hebben hun krachten gebundeld om hierin veranderingen te brengen. Het resultaat van hun samenwerking is deze gelijke kansen gids. Elke universiteit heeft een facet van een loopbaan vanaf instroom, doorstroom, promotie, personeelsbeleid, management en mentoring komen aan bod. Zo heeft elke universiteit één of meer instrumenten ontwikkeld die de gelijke kansen kunnen bevorderen in het door hen onderzochte loopbaantraject. De gids bestaat uit twee delen. In het eerste deel werd het theoretische gedeelte opgenomen, in het tweede deel de praktische uitwerking ervan.
Personnel management --- Sociology of organization --- gender --- universiteiten --- gelijkekansenbeleid --- HRM (human resource management) --- Higher education --- Flanders --- Gelijke-kansenbeleid --- Hoger onderwijs --- Human resource management --- 305 --- 396 <493-17> --- Genderstudies. Rol van de sekse. Gender. Personen vanuit interdisciplinair gezichtspunt --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Gelijke-kansenbeleid. --- Hoger onderwijs. --- Human resource management. --- 396 <493-17> Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 305 Genderstudies. Rol van de sekse. Gender. Personen vanuit interdisciplinair gezichtspunt --- Belgium --- Sex discrimination in higher education --- Flanders (Belgium) --- Sex discrimination against women --- Discrimination in higher education --- Sociologie van de organisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Personeelsbeleid --- Vlaanderen --- België --- 378.4 <493> --- 378.4 <493> Universiteiten--België --- Universiteiten--België --- Mentoring --- Equal opportunities --- Career --- Education --- Human resources --- Policy --- Book
Choose an application
In onze hedendaagse Westerse maatschappij is door toenemende medicalisering en technologische vernieuwing het omgaan met sterven en dood vandaag de dag niet meer zo evident. Naast ongemakken op lichamelijk niveau, kan de stervende ook geconfronteerd worden met existentiële pijn, die vaak minder gemakkelijk (h)erkend wordt. Doorheen h duidelijk dat existentiële pijn kan ontstaan wanneer de stervende onder andere door verlies aan autonomie en door sociaal isolement niet meer kan voldoen aan de hedendaagse visie op het autonome, handelende zelf en hierdoor ook een verlies aan identiteit ervaart. In TOPAZ, het dagcentrum waar het veldwerk voor deze studie werd uitgevoerd, ontstond in antwoord hierop een alternatieve sociale realiteit waar de zieke voor een deel het zelf kon heropbouwen. In deze Foucauldi van zelfactualisatie en gemeenschapsleven mogelijk om het ‘gewone leven’ te leiden dat ze in hun thuisomgeving als ‘zieke’ niet meer konden. Er wordt dan geargumenteerd dat deze visie op het gewone leven als een nuttig en betekenisvol leven, teruggaat op een bepaalde neoliberaal geïnspireerde, Westerse conceptie van het zelf. Dit Westers mensbeeld blijkt paradoxaal genoeg zowel een belangrijke reden voor het ontstaan van existentiële pijn aan levenseinde, door het verlies aan identiteit en zelf dat men aan het levenseinde kan ervaren, als een manier om constructief met deze existentiële pijn om te kunnen gaan, bij TOPAZ bijvoorbeeld in de vorm van zelfactualisatie. Keywords: antropologie van het levenseinde, palliatieve zorg, existentiële pijn, identiteit, zelfactualisatie, het nuttige zelf
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|