Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Bij 'gedrag' wordt in de samenleving veel te vaak gedacht aan iets wat negatief is of ordeverstorend. Gedrag moet zijn ware betekenis terugkrijgen, zeker in het onderwijs. Onder gedrag verstaan we datgene wat je ziet en hoort. Kortom, wat je kunt observeren. De gedachtes of beweegredenen van de leerling die hieraan ten grondslag liggen, zijn aan interpretatie van de leerkracht onderhevig. Om gedrag goed te kunnen begrijpen zul je als professional moeten onderzoeken welke behoefte onder dit gedrag verborgen zit. Met welk doel handelt de leerling op de manier waarop hij het op dat moment doet? In deze TIBtool wordt de essentie van de interactie tussen leerling en leerkracht ontrafeld: actie-reactie. We belichten het kijken naar gedrag vanuit de invalshoek van de verschillende behoeftes van het kind. Dit doen we bewust los van diagnoses, omdat deze kunnen leiden tot een gestandaardiseerde aanpak terwijl interactie maatwerk is. Welke preventieve of directe actie is wanneer passend? https://www.instondoboeken.nl/product/345/Gedragsbenadering-bij-leerlingen-onderneem-passende-actieshttps://www.instondoboeken.nl/product/345/Gedragsbenadering-bij-leerlingen-onderneem-passende-acties
Gedrag --- Gedragsstoornis --- Gedragsprobleem --- Relatie leraar - leerling
Choose an application
In het onderwijs hebben we graag controle op waar we mee bezig zijn. Dit zoeken we ook binnen het domein taal. In deze zoektocht wordt vaak gekozen voor het versmallen of verkavelen van dit leerdomein. Hierdoor ontstaan verschillende subvakken die de schijn wekken dat we taal in losse onderdelen kunnen aanleren en controleren. Dat kan anders en beter! Laten we taal meer in samenhang benaderen. Hiervoor moeten we vertrekken vanuit visie en niet vanuit middelen. Je kunt pas een goede aanpak of methode voor het talig aanbod kiezen, als je weet waar je voor staat binnen het taalonderwijs.In deze TIBtool passen we veranderkunde toe op het leerdomein taal. De complexiteit binnen dit leerdomein leent zich goed om het proces naar bewuste keuzes voor het onderwijs te gebruiken. We gaan in op de verschillende onderdelen van het leerdomein, waarbij het verschil tussen de subdomeinen en de talige vakken duidelijk naar voor komt. Met deze aanpak krijg je grip op het leerdomein taal: door uit te zoomen in plaats van te verkavelen.Marcel van As is werkzaam als onderwijsadviseur. Hij richt zich op waar onderwijsvisie en -praktijk elkaar ontmoeten. Marcel heeft werkervaring in het po, so en vso als leerkracht, teamleider zorg en directeur. Deze verschillende perspectieven dragen bij aan het zoeken naar verbinding tussen onderzoek en praktijk.https://www.instondoboeken.nl/product/361/Pak-taalbeleid-breed-aan
Didactics of languages --- taalbeleid --- Taalbeleid --- Onderwijs
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|