Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Drie jaar lang voerde de christelijke theoloog Jonas Slaats openhartige gesprekken met invloedrijke spirituele figuren en belangrijke artiesten uit de islamitische wereld. Hij combineerde zijn academische achtergrond in filosofie, antropologie en theologie met zijn ervaring in activisme, bloggen en schrijven en verzamelde zo een reeks boeiende dialogen over allerhande onderwerpen op het snijvlak van cultuur, maatschappij en religie.Pogingen tot interreligieuze toenadering ontwijken dikwijls de moeilijke onderwerpen en blijven vaak wat op de oppervlakte. Maar met zijn reis als 'Halal Monk' wilde Jonas een stap verder gaan. Hij wilde de ziel van de islam op het spoor komen en mogelijkheden achterhalen om culturele en religieuze impasses te doorbreken.Dit boek bundelt zijn belangrijkste gesprekken. Tussen die gesprekken door worden kernaspecten van de islamitische traditie nader toegelicht en wordt hun plaats binnen de huidige debatten verduidelijkt.Bron: https://www.kuleuven.be/thomas/algemeen/obed/item/5/40393/
Islam --- christendom --- Christianity --- Relations --- Personal narratives --- C1 --- islam --- theologie --- spiritualiteit --- 297.116*1 --- #GGSB: Islam --- #GGSB: Interreligieuze dialoog --- 297.116*1 Relatie Islam tot Christendom --- Relatie Islam tot Christendom --- Kerken en religie --- #gsdb3 --- Godsdienst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Man --- Film --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Interreligieuze dialoog
Choose an application
Christian spirituality --- Meditatie --- Rooms-katholieke Kerk --- Spiritualiteit --- Gebeden --- C3 --- bezinningsliteratuur --- spiritualiteit --- #GGSB: Geestelijke lezing (geel) --- #GGSB: Spiritualiteit --- 2 geloof --- Kunst en cultuur --- Rooms-Katholieke Kerk --- Gebed --- Muziek --- Geestelijke lezing (geel)
Choose an application
Geloven in God is niet wat geweld veroorzaakt, wel zichzelf God wanen. In de hedendaagse debatten rond de plaats van religie in onze moderne wereld, staat de islam vandaag centraal. In Fast Food fatwa's legt Jonas Slaats een aantal verbanden die zelden gelegd worden maar die noodzakelijk zijn voor een bredere kijk op de hedendaagse spanningen. Een boek over salafi's en petro-islam, over offerfeesten en boerka's, over soefi's en politieke mystiek, over kromzwaarden en Killing Fields, over rede en geloof. En over de manier waarop al die thema's kampen met foute perceptie. Vanuit zowel sociologische, politieke, psychologische als theologische analyses laat hij zien hoe nauw de relaties zijn tussen de fatwa's van de fundi's en de fast food van Wall Street. Met een overvloed aan solide argumenten, krachtige voorbeelden en vaak genegeerde feiten legt Jonas Slaats hardnekkige sociale en mentale denkbeelden bloot die onze wereld gevangenhouden in oorlog en onzin. Het onthult onze culturele blindheid en de grenzen van het moderne verlichtingsdenken. Een spiegel waarin het niet altijd prettig kijken is.
Sociology of religion --- Islam --- Relations --- Islam and civil society --- Radicalisering --- Maatschappij --- Islam in het Westen --- Godsdienst --- Beeldvorming --- Mythologie --- Geweld --- migratie --- religie --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Man --- Film --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Dit boek bespreekt de zeven belangrijkste misvattingen over religie. Wat we denken over religie komt niet overeen met wat religie is en idt boek laat zien dat het samenleven in een geglobaliseerde wereld daardoor onnodig bemoeilijkt wordt. (bron: achterflap boek)
Godsdienst --- Godsdienstsociologie --- Geloofsleven --- Samenleving --- Sociology of religion --- religie --- mystiek --- spiritualiteit --- godsdienstsociologie --- godsdienst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Godsdienst en maatschappij --- Religie
Choose an application
Van de media wordt verwacht dat ze als ‘vierde macht’ het bredere publiek informeert en de bestaande machtsstructuren aan een kritische blik onderwerpt. Verschillende media-analyses wijzen echter uit dat de media die opdracht vaak niet vervullen. Ze slagen er dikwijls niet in om burgers correct te informeren of werkelijke kritisch met de bestaande machtsstructuren om te gaan. Integendeel, veelal blijken er heel wat onderhuidse relaties te bestaan tussen de media en de machtshebbers. In de hedendaagse berichtgeving spelen er dan ook een aantal onderhuidse processen die vaak onderbelicht blijven maar die er voor zorgen dat de meeste mediakanalen hun functie van kritische informatieverstrekker niet voldoende (kunnen) opnemen. Eén van de sterkste analysten van dergelijke onderhuidse processen is de bekende linguïst en politicoloog Noam Chomsky. Terecht wordt hij soms omschreven als één van de belangrijkste en meest geciteerde intellectuelen in de wereld. Hij laat nu eenmaal al vele decennia zijn licht schijnen over de hedendaagse geopolitiek en zijn invloed is wereldwijd in vele academische en activistische milieus voelbaar. Na meer dan een halve eeuw academisch en activistisch werk is Chomsky nog steeds actief. Hij blijft zijn onderzoek verder zetten en geeft nog geregeld interviews. Hij wordt echter ook een dagje ouder aangezien hij in 2018 negentig wordt. Het leek de redactie van Kif Kif dan ook een goed moment om in dat jaar een (e)boekje uit te geven waarin het denken van deze uitzonderlijke man centraal staat. Met deze ode aan Chomsky kiest auteur Jonas Slaats ervoor om ‘in zijn voetsporen te treden’ aan de hand van een reeks analyses die inzoomen op concrete voorbeelden van het samenspel tussen macht, media, conflict en beeldvorming. Zo toont hij aan dat Chomsky’s gedachtegoed nog steeds in staat is om ons een beter inzicht te bieden in de verschillende sociale en politieke dynamieken die een dagelijkse impact hebben op onze samenleving.
Choose an application
Choose an application
Op geregelde tijdstippen krijgen we in de media te horen dat een groot deel van de Vlaamse en Nederlandse moslimjongeren de evolutietheorie niet accepteren. Meer dan andere leerlingen, zouden zij het creationisme onderschrijven en zich daarom niet akkoord verklaren met de leerstof van de lessen biologie. Als gevolg van deze berichten vervalt men daarbij in standaarddebatten over de hele kwestie. Men laat professoren aanbrengen dat de relatie tussen wetenschap en religie altijd moeilijk gelegen heeft, dat moslims de evolutietheorie niet aanvaarden omdat deze in strijd is met de Koran en dat dit alles een belemmering is voor hun ontwikkeling in de samenleving. Ook laat men conservatieve predikers opdraven die dikwijls weinig weten over het hele onderwerp maar die de gangbare beelden bevestigen. De vooronderstellingen die aan dergelijke debatten ten grondslag liggen, worden daardoor zelden kritisch in vraag gesteld. Ze staan nochtans bol van de historische, theologische en sociologische misvattingen. Zowel in de islam als in het christendom konden geloof en wetenschap het door de band genomen juist goed met elkaar vinden, letterlijke lezingen waren zeker niet altijd de norm en al vele decennia geleden werd de evolutietheorie door moslimgeleerden aanvaard. De hedendaagse spanningen rond dergelijke thema’s gaan bijgevolg niet terug op eeuwenoude vastgeroeste overtuigingen maar wel op een uiterst moderne spanning tussen ‘verlichtingsdenken’ en ‘religie’. Dit essay gaat dieper in op elk van deze kwesties en tracht op die manier de relatie tussen islam, het evolutiedebat en de wijdverspreide maar problematische beeldvorming te ontbloten.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Het soefisme wordt steevast omschreven als 'de mystieke tak van de islam'. Wat meer aandacht voor deze onderbelichte spirituele kant van de islam, zo stellen sommigen, zou ons kunnen helpen om hedendaagse maatschappelijke vraagstukken te ontmijnen. Met de ene vinger wijst men dan richting 'islamitisch fundamentalisme' als probleem en met de andere vinger naar 'het soefisme' als oplossing. Maar, al zit de hedendaagse aandacht voor soefisme vol goede bedoelingen, uiteindelijk laat men telkens opnieuw zien dat men weinig begrepen heeft van de islamitische mystiek. De typische beschrijvingen staan bol van de misverstanden en de conclusies die eruit voortvloeien vragen om stevige nuanceringen. Die misverstanden vloeien niet eenvoudigweg voort uit onschuldige onwetendheid. Het zijn misverstanden die nauw verbonden zijn met enorme blinde vlekken van de gangbare kijk op religie en met prangende politieke kwesties. Weinigen zijn er zich van bewust, maar de wijze waarop men omgaat met mystiek in het algemeen en met 'soefisme' in het bijzonder, houden heel wat hedendaagse conflicten mee in stand. Dit boek wil daarom noodzakelijke nuances aanbrengen, misverstanden corrigeren en de huidige 'politiek van mystiek' ontbloten. Het wil verduidelijken dat de groeiende interesse voor datgene wat men 'het soefisme' noemt finaal verbonden is met zowel de actuele demonisering van Islam als met de moderne afbraak van diepgaande spiritualiteit van Oost tot West.
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|