Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
voorlichtingscampagnes --- sociale bewegingen --- Advertising. Public relations --- reclamecampagnes --- PR (public relations) --- beïnvloeding --- reclame --- Mass communications --- meningsvorming --- politieke propaganda --- overtuigen --- gezondheidsopvoeding --- milieuvraagstukken --- voorlichting --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Opinievorming --- #KVHB:Marketing --- 301.17 --- 32 --- 301.18 --- 007 --- 362.1 --- 504 --- 659 --- Massacommunicatie --- Reclame. Public relations
Choose an application
Personality development --- Psychology --- geweld --- communicatie in de hulpverlening --- Social psychology --- Aggressiveness --- #GSDBP --- 179.8 --- 343.61 --- Relations humaines Menselijke relaties --- Assertivité Assertiviteit --- Psychologie Psychologie --- Personnalité Persoonlijkheid --- agressie --- helpen --- psychologie --- 415.3 ) Agressie --- hulpverlening --- psychologie, sociaal --- 030014.jpg --- Agressie --- Aggression (Psychology) --- Aggressive behavior --- Aggressiveness (Psychology) --- Defensiveness (Psychology) --- Fighting (Psychology) --- Toughness (Personality trait) --- Mass psychology --- Psychology, Social --- Human ecology --- Social groups --- Sociology --- 301.15 --- 361.2 --- Aggressiveness. --- Social psychology. --- Assertivité Assertiviteit --- Personnalité Persoonlijkheid --- Boekgeschiedenis (kennisdomein)
Choose an application
316.77 --- communicatie, extern --- gedrag --- overheidsbestuur --- reclamecampagnes --- 316.77 Communicatiesociologie --- Communicatiesociologie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De centrale onderzoeksvraag van het doctoraatsonderzoek (2001-2005) luidt: "In welke mate en volgens welke krachtlijnen is het vanuit communicatiewetenschappelijk en bestuurskundig oogpunt toegelaten en/of gewenst dat politici (in casu ministers) communiceren over (parlementair) nog niet aanvaard beleid?". Meer specifiek onderzoekt dit doctoraat: de redenen waarom communicatie over nog niet aanvaard beleid (CNB) zo belangrijk is geworden, de argumenten pro en contra CNB, de implicaties van de publieke/politieke context op CNB, de relevante juridische en deontologische bepalingen over CNB in Nederland en België, de rol en houding van Nederlandse en Belgische communicatieprofessionals inzake CNB, de manier waarop politici communiceren in een aantal Belgische beleidscases, de mate waarin het politiek marketingmodel van Lees-Marshment op dergelijke cases kan worden toegepast en, tot slot, de kennis van burgers over de aangekondigde beleidsmaatregelen. Het empirisch onderzoek bestaat onder meer uit face to face interviews afgenomen bij woordvoerders en een aantal publiekssurveys, zoals omtrent het cannabis- en nachtvluchtendebat en de afschaffing van kijk- en luistergeld. The central research question of this Ph.D. project (2001-2005) is: "To which extent and according to which directories is it allowed and/or desirable from a communication science and public administration science point of view that politicians (in casu ministers) communicate about policies not yet adopted by the competent authority (i.e. the legislature)?". More specifically this Ph.D. project focuses on the reasons why communication about policy intentions (CPI) has become a highly relevant issue, the arguments for and against PCI, the implications of the public and political context on CPI, the legal and ethical stipulations on CPI, the role and attitude of communication professionals in the Netherlands and Belgium regarding CPI, the way in which politicians communicate about policy intentions in Belgian Federal and Flemish policy cases, the extent to which the political marketing model of Lees-Marshment can be applied to such cases, andthe knowledge of citizens regarding the announced policies. Face to face interviews were conducted with spokespersons and surveys were conducted with citizens on topics such as the cannabis debate, the night flight debate and the abolition of the television and radio license fee. "Want tussen droom en daad staan wetten in den weg en praktische bezwaren...". Politici dromen almaar meer luidop: ze communiceren over allerhande beleidsintenties, maar kunnen die niet van vandaag op morgen realiseren, hoezeer ze dat soms ookgeloven of ons willen doen geloven. Denk maar aan de lang aangekondigde afschaffing van het kijk- en luistergeld, de Olympische Spelen in Vlaanderen, de legalisering van cannabis, de bouw van een tweede nationale luchthaven, elk gezin een energiecheque van 75 €, brugpensioen op 60 jaar ... In dit doctoraat bestudeert Dave Gelders het fenomeen 'communicatie over parlementair nog niet aanvaard beleid', een onderwerp dat met de 'opendebatcultuur' in België en het advies van de Nederlandse Commissie Toekomst Overheidscommunicatie heel wat aandacht kreeg, en tot felle discussies leidde over de betekenis van communicatie bij de ontwikkeling van beleid: de praktijk is weerbarstig. Waarom is dergelijke vroegtijdige beleidscommunicatie vandaag zo belangrijk geworden? Wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Wat zegt de relevante wetgeving en plichtenleer hierover in verschillende landen? Wat denken Nederlandse overheidscommunicatoren en federale/Vlaamse ministeriële en ambtelijke woordvoerders hierover? En wat is hun rol? Hoe goed verliep de communicatie in enkele federale en Vlaamse beleidscases tussen 1999 en 2005? Wat denken burgers over die 'opendebatcultuur' en wat weten ze over aangekondigde, maar nog niet goedgekeurde beleidsmaatregelen? Welke aanbevelingen kunnen er voor de beroepspraktijk worden gegeven? Allemaal vragen die Gelders beantwoordt.
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|