Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
vrouwenhulpverlening --- vrouwen --- allochtone vrouwen --- arbeidsongeschiktheid --- vrouwenmishandeling --- overgangsjaren --- Nederland --- 362.9 --- 396 --- 325 --- 331 --- 343.6 --- 159.989 --- 492 --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Age group sociology --- Social stratification --- Social problems --- Sociology of social care --- Sociology of minorities --- Social security law --- Netherlands --- Assistance --- Migration background --- Middle-aged --- Incapacity for work --- Social class --- Welfare work --- Book --- Domestic violence
Choose an application
Maatschappelijk werkers hebben een beroep met een belangrijke missie: zij helpen mensen zich beter te handhaven in de samenleving. Hiervoor hebben zij een krachtige beroepsidentiteit nodig. Die stelt hen in staat zelfbewust en vakkundig te reageren op eisen die worden gesteld. Deze eisen zijn vaak spanningsvol. De wethouder wil dat de mw'er met een open vizier 'er op af gaat'; de zorgverzekeraar eist een wetenschappelijk bewezen aanpak; de manager verlangt bureaucratische discipline en de cliënt zelf verwacht behartiging van zijn belangen. Het is een hele kunst om met deze tegenstrijdige eisen om te gaan. Dat geldt zeker in een tijd van economische crisis en bezuinigingen. Versterking van de eigen beroepsidentiteit is nu hard nodig.In dit onderzoek laat de auteur zien dat deze versterking mogelijk wordt door middel van leerprocessen op en rond de werkplek. Zij beschrijft kenmerken van deze leerprocessen en voorwaarden om ze te organiseren. Enerzijds leren mw'ers hierdoor hun beroepsstandaarden te gebruiken. Anderzijds leren ze van hun eigen ervaringen. Door de nabijheid van de werkplek zijn problemen uit de dagelijkse praktijk direct 'voorhanden' als leerpunten. Nadeel is dat deze problemen de leerprocessen ook 'besmetten'. In de organisatie van de leerprocessen is dit een aandachtspunt. Twee actuele spanningsvelden worden in het onderzoek specifiek belicht. Deze betreffen de spanning tussen wetenschappelijke kennis en ervaringskennis en de spanning tussen professionals en managers.Dit boek geeft handreikingen voor de inrichting en organisatie van deze 'identiteitsversterkende' leerprocessen. Eén daarvan luidt dat het beroepsperspectief verplichtend in de leerprocessen wordt georganiseerd. Dat stimuleert dat mw'ers hun missie overeind houden ondanks de druk van het dagelijkse werk. Dit boek is relevant voor iedereen die wetenschappelijk of praktisch is geïnteresseerd in beroepsontwikkeling van maatschappelijk werkers en andere professionals in veeleisende, 'spannende', omgeving.www.eburon.nl
beroepsprofielen --- sociaal werk --- Social welfare methods --- #SBIB:316.8H30 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Sociaal werk --- Maatschappelijk assistenten --- Identiteit --- Beroepshouding --- Beroepspraktijk --- Sociaal werk (beroep) --- Maatschappelijk assistent --- Professionele houding
Choose an application
Hulpverlening --- Maatschappelijk assistent --- Weerstand (psychologie) --- Gedwongen hulpverlening --- Methodologie
Choose an application
Maatschappelijk werk --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Methodieken in de hulpverlening --- maatschappelijk werk --- 361.3 --- sociale verpleegkunde --- maatschappelijke hulpverlening --- sociaal werk --- Sociology of social welfare
Choose an application
Maatschappelijk werk legt de (toekomstige) beroepsbeoefenaar uit wat het beroep inhoudt en hoe het vak zich in de loop der jaren ontwikkeld heeft. Ook geeft het een beschrijving van beroepspraktijk, de hulpvragers, hun hulpvragen en de methodische middelen die ingezet worden. In deze uitgave zijn ontwikkelingen in en rond het beroep en op het terrein van het methodisch handelen opgenomen. Het Basisboek is gericht op kennismaking met het beroep zoals het vanuit het verleden (hoofdstuk 1) geworden is tot wat het nu is (hoofdstuk 2). In hoofdstuk 3 wordt de organisatie als instrument tot verandering beschreven. In hoofdstuk 4 wordt in beeld gebracht met welke hulpvragers en hulpvragen het maatschappelijk werk in de praktijk te maken krijgt. Hoofdstuk 5 beschrijft de methodische modellen waarvan de maatschappelijk werker gebruikmaakt in zijn werkpraktijk. In hoofdstuk 6 komt de genderspecifieke hulpverlening aan de orde. Het boek kan gebruikt worden naast het boek Maatschappelijk werk: doelgroepen en werkvelden.
Maatschappelijk werk. --- Maatschappelijk werk --- Beroepen --- Beroep --- Waardering --- Verpleegkunde
Choose an application
In twintig jaar heeft de vrouwenhulpverlening zich ontwikkeld van een verzetsbeweging gericht tegen de reguliere hulpverlening en gezondheidszorg, tot een geprofessionaliseerde, geïntegreerde en innovatieve beweging. Vrouwenhulpverlening is dan ook toe aan een bezinning op haar principes; praktijken en kwaliteiten. In de eerste helft van het boek onderwerpt een aantal auteurs vijf belangrijke principes van de vrouwenhulpverlening aan een kritisch onderzoek: de ervaringsdeskundigheid, de holistische benadering, de groepshulpverlening, de autonomiebevordering en de gelijkwaardigheid in de hulpverleningsrelatie. In de tweede helft van het boek staat de integratie van de vrouwenhulpverlening in de reguliere zorg centraal. Dit integratieproces brengt met zich mee dat de vrouwenhulpverlening zich nadrukkelijker tot de bestaande werkwijzen en organisatievormen moet gaan verhouden. Een aantal auteurs gaan in op de consequenties die dit voor de vrouwenhulpverlening meebrengt.
Women --- vrouwenhulpverlening --- vrouwen --- Services for --- 362.9 --- 396 --- Sociology of social care --- Netherlands --- Human females --- Wimmin --- Woman --- Womon --- Womyn --- Females --- Human beings --- Femininity --- Evaluation --- Gender --- Assistance --- Power --- Professionnalisation --- Independence --- Therapy --- Women's support groups --- Care --- Book
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|