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Nous vivons dans un monde en perpétuelle évolution, les technologies sont de plus en plus présentes dans notre quotidien et dans les entreprises. Depuis 2011, les notions de quatrième révolution industrielle ou d’industrie 4.0 sont de plus en plus présentes. Les grandes sociétés sont généralement à jour technologiquement. Néanmoins, ce n’est pas toujours le cas pour les petites et moyennes entreprises (PME). Cependant, il existe un paradoxe (Solow paradox) très souvent débattu par les auteurs dans la littérature économique. Certaines études ont en effet démontré un paradoxe de productivité entre l’implémentation d’une nouvelle innovation dans une firme et l’augmentation de la productivité. La productivité peut être mesurée à l’aide de données financières et non-financières. Pour cette étude, nous nous concentrons sur des aspects non-financiers. Notre premier objectif est donc d’évaluer la présence ou l’absence du paradoxe de productivité et le niveau de l’amélioration de productivité d’une PME manufacturière belge à la suite de l’implémentation d’une technologie de l’industrie 4.0. Notre second objectif est de déceler les facteurs clés de succès de cette amélioration de productivité. Pour répondre à ces objectifs, nous avons effectué une étude qualitative de 15 interviews réalisées auprès de managers de PME manufacturières belges. Nous nous sommes aidés de la méthode de Yin (2016) pour la méthodologie de collecte, d’analyse et d’interprétation des données récoltées. Nous observons une absence du paradoxe de productivité et une amélioration de la productivité au niveau des facteurs de la productivité du travail, de la communication et du service client. Les principaux facteurs clés de succès pour les PME sont les connaissances et l’audace des chefs d’entreprise pour se lancer dans un projet de transformation vers les technologies 4.0, les compétences des travailleurs et la collaboration avec les acteurs internes et externes à la firme. We live in an ever-changing world, with technologies becoming more and more present in our daily lives and in companies. Since 2011, we have been talking about the fourth industrial revolution or Industry 4.0. If large companies are generally technologically up to date, this is not always the case for small and medium-sized enterprises (SMEs). However, there is a paradox (Solow paradox) that is often discussed by authors in the literature on the subject. Some studies have demonstrated a productivity paradox between the implementation of a new innovation in a firm and the increase in productivity. Productivity can be measured using financial and non-financial data. In this study, we will focus on non-financial aspects. My first objective is therefore to assess the presence or absence of the productivity paradox and the level of productivity improvement of a Belgian manufacturing SME following the implementation of an Industry 4.0 technology. My second objective is to identify the key success factors of this productivity improvement. To meet these objectives, we conducted a qualitative study of 15 interviews with managers of Belgian manufacturing SMEs. We used the method of Yin (2016) for the methodology of collection, analysis and interpretation of the collected data. We observe an absence of the productivity paradox and a positive productivity improvement regarding the factors of work productivity, communication and customer service. The main key success factors for SMEs are the knowledge and boldness of managers to embark on a project of transformation towards 4.0 technologies, the skills of the workers and the collaboration with actors internal and external to the firm.
Industry 4.0 --- SMEs --- Productivity --- Critical success factors --- Industrie 4.0 --- Productivité --- PME --- Facteurs clés de succès --- Sciences économiques & de gestion > Stratégie & innovation
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Ephemeral content is a novice concept, it has taken social media platforms by a storm after it was first introduced by the infamous Snapchat, its full potential is yet to be accurately shaped due to the lack of academic interest that is keeping us from exploring the user altering effect possibilities that we could reach using the different tools that yield ephemeral content as a concept. The research topic further focuses on identifying the different motivations of the use of ephemeral content that could potentially influence social gratification. Therefore, this thesis aimed to understand the impact of these motivations on consumer engagement highlighting the mediation effect of social gratification, while taking into account the multi-dimensionality of consumer engagement as a construct, namely the cognitive, emotional and behavioral aspects. Aiming to investigate the relationships between the different variables of the research model, an online questionnaire was conducted on 125 participants. They were initially asked to recall their last interaction with ephemeral content if they had any, or how they would imagine their behavior to be in regards to the different feelings they get during the period of time when they are experiencing ephemeral content on a daily basis while knowing in the back of their heads that the content they are consuming will disappear after a certain period of time and will not likely be available for them to re-consume ever again. An in-depth quantitative analysis of the results of the questionnaire was conducted proving that indeed the motivations impact the consumer engagement with the mediating effect of social gratification. Fear of missing out, trust and immediacy appeared to be strong predictors of social gratification, this later when positive, increases the consumer engagement with the content and drives it towards the same direction. However, the study revealed that the impact of social pressure on social gratification was irrelevant and not significant due to the volume of the responses denying any kind of cognitive, emotional or behavioral effect or influence that social pressure have applied upon their decision-making process of consuming ephemeral content. However, investigating the impact of social pressure under different conditions could have given different results. Finally, the results of the study confirmed that social gratification does not only impact the behavioral engagement but also effects the cognitive and emotional engagement of social media users and drives them towards the same direction through the use of ephemeral content. Generally speaking, the stimulation of the social gratification through the creation and/or consumption of ephemeral content does indeed result in an increase when it comes to social media users’ engagement with a particular content, type or creator.
Social media --- Ephemeral Content --- Fear of missing out --- Trust --- Immediacy --- Social pressure --- Social Gratification --- Cognitive engagement --- Emotional engagement --- Behavioral engagement --- Sciences économiques & de gestion > Marketing
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Social media has become part of the everyday life of people worldwide. Social media is not only about the big players: Facebook, LinkedIn & Twitter. Several services as well are trying to position their businesses to find their own space on the Internet. This phenomenon doesn’t escape advertisers’ attention. They are also willing to invest more and more in social media advertising, with the objective to deliver the right message at the right time, on the right channel and to the right audience. Social media marketing offers great advantages compared to traditional marketing if these social media efforts are linked to the bottom line of the business. Today, it is still hard to find scientific and managerial studies who have tackled this subject. The aim of this study is to give an overview of the different advertising possibilities on the main social media channels and to eventually guide advertisers in their strategic marketing decisions. First, the main concepts in the social media world are explained to have a clear understanding. Besides, 6 major social media channels (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Snapchat and Pinterest) are observed and analysed per clear structure: general description, audience, marketing objectives, working procedure, interface, ad formats, targeting, cost, analytics, location and pros & cons with detailed analyses in the corresponding annexes. This overview gives advertisers the possibility to compare the different services to make the best strategic strategy regarding their business. Secondly, to guide advertisers even more on how to choose the right channel, the main parts of a social media strategy are explained through 4 steps: goals, channels, implement & analyse. This social strategy is visualized in a decision tree which will make it possible to make better choses. This project-thesis finishes with some real business cases which were executed by the Universem agency and some other success stories.
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Joskin is a group that sells and produces agricultural machinery. What started as a small family business is now an international group. You can see machines branded Joskin criss-crossing the countryside all over Europe and in many regions of the world. In just 50 years they evolved and grew to reach a turnover of €100M for four commercial companies and five production sites in Belgium, France and Poland. Following this expansion, the group wishes to upgrade their anagement control. The aim of this project is the implementation of a business intelligence solution designed to assist management control using the softwares from the BusinessObjects range from SAP. The dashboard and reporting system thereby implemented on Web Intelligence aims at allowing the direction of the Joskin group and the different decision-makers to perceive the situation of the organisation at a given point in time and to draw conclusions regarding the available indicators. This enhances control management as you can only manage what you can measure. In these periods of unstable context and of volume of data always growing, knowledge is key to a proper management of the organisation. Data-driven decisions impact the business positively with increased turnover, customer experience and innovation. « If you can't measure it, you can't improve it. »
Management control --- Dashboard --- Reporting --- Business intelligence --- Performance measurement --- SAP --- Business Objects --- Web Intelligence --- contrôle de gestion --- tableaux de bord --- intelligence des affaires --- SAP --- Business Objects --- Web Intelligence --- Sciences économiques & de gestion > Gestion de l'entreprise & théorie des organisations
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The 2008 financial crisis showed that economists seem to be far from a complete understanding of the real estate market fluctuations. There is often a strong gap between the variations of fundamental economic and demographic factors and the actual housing price changes.. An alternative approach to the study real estate market fluctuations, called Behavioral Real Estate, emerged from the evidence of unexplained volatility and market inefficiency. It deviates from the traditional way of studying the real estate market by explaining changes in house prices with traditional factors like inflation, interest rates and construction costs. This study focuses on forecasting the housing market and seeks to provide new evidence on the role of sentiment in driving house prices, which, to date, is a fairly underestimated approach. The difficulty in measuring the sentiment regarding the real estate market has made it really challenging to explain volatility in the housing market, despite clear evidence of psychological factors in explaining price fluctuations. Throughout the thesis, we followed the hypothesis that public opinion on social media has an impact on the behavior of the real estate market participants and subsequently affects future price trends. To test our hypothesis, we have trained a model with economic variables to predict the London House Price Index (HPI) using recurrent neural networks. Then, we have built a tweet-based sentiment index for the London housing market and incorporated it as a feature in our initial model. The model trained with economic and sentiment data performs better (MAE = 0.8315 and RMSE = 1.0358) than the one with economic data alone (MAE = 0.9012 and RMSE = 1.1701). Moreover, the permutation feature importance showed that the sentiment index is a significant feature in our predictive model. These results confirm our initial beliefs that the incorporation of a sentiment indicator should improve the overall performance of the model. This implies that real estate forecasters, policymakers and professional investors should consider incorporating this free data into their market predictions or when deciding for future investments.
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This thesis focuses on the application of Growth Hacking in a company's business. Indeed, the exploratory research aims to better understand the methodology behind the term Growth Hacking which consists in setting up experiments and rapid tests in order to increase the growth of the company. In addition, this thesis also aims to determine the prerequisites for using this process, its advantages over traditional marketing. And finally, to know if Growth Hacking is above all a buzzword or a real methodology.
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Au vu de l’essor important de l’internet des objets (Internet of Things ; IOT), dans notre vie de tous les jours mais aussi dans les systèmes de santé, où cela pourrait véritablement apporter des améliorations significatives, la question des facteurs impactant l’acceptation par la population de cette nouvelle technologie dans les systèmes de santé a été soulevée. Au travers de la littérature, les aspects les plus technologiques ont déjà été largement étudiés, comparés aux facteurs d’acceptation. En ce sens, le but de ce mémoire est d’approfondir l’étude des facteurs influençant cette acceptation. Les différentes variables, facteurs qui ont été envisagés et testés et qui, influenceraient directement ou indirectement cette acceptation sont les suivants : l’attitude, l’utilité et la facilité d’utilisation perçues, le contexte lié à l’individu, les compétences liées à l’usage d’internet, de l’IOT et du numérique, le niveau de l’organisme dans le système de santé, l’état de santé et l’intégration de l’objet connecté. Pour les premières variables, l’hypothèse selon laquelle l’attitude influence l’acceptation et serait elle-même influencée par l’utilité et la facilité a été testée. Le contexte est considéré comme modérant ces relations. Ces analyses ont été réalisées sur base de théories contradictoires au « Technology acceptance model » (TAM) (Davis, 1989) dans le cadre de l’utilisation de l’IOT en général, et plus spécifiquement de son utilisation dans les systèmes de santé. Ensuite, une étude quantitative impliquant une enquête en ligne a été réalisée. Un échantillon de 302 individus (principalement belges) a pu être constitué et analysé avec le logiciel SPSS. Il est démontré par cette recherche que le « Technology acceptance model » (TAM) (Davis, 1989) est maintenant entièrement respecté dans le cadre de l’utilisation de l’IOT dans les systèmes de santé. De plus, les compétences technologiques, le niveau de l’organisme et la non-intégration de l’objet connecté ont une influence sur l’acceptation. Par contre, l’état de santé n’a, quant à lui, aucune influence sur cette même acceptation. De plus,, des éléments pouvant potentiellement expliquer ces relations ont été avancés. Enfin, des implications managériales découlant des résultats trouvés ont aussi pu être mises en évidence.
IOT --- Systèmes de santé --- Acceptation --- Statistiques --- Sécurité sociale --- Assurance --- Sciences économiques & de gestion > Marketing
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L'école en présentiel a été suspendue en Belgique lors du confinement suite à la pandémie de COVID-19 au printemps 2020. L'objectif de ce mémoire est d'identifier l'impact du confinement sur la digitalisation dans l'enseignement primaire grâce à des interviews et une enquête en ligne auprès d'enseignants de 4-5-6 primaire.
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L’objet de mon travail de fin d’études porte sur l’étude de faisabilité d’une plateforme informatique s’adressant à des particuliers qui sont propriétaires de kots en région liégeoise. L’objectif de celle-ci est de permettre la gestion administrative de leurs biens. Par gestion administrative, j’entends la création des baux locatifs, le calcul des charges locatives, et le suivi des paiements de leurs locataires. Une des particularités de la gestion locative de kots est la nécessité de pouvoir répartir des frais venant de factures telles que le chauffage ou encore la distribution d’eau dans un délai court aux locataires en partance sachant que leurs profils de consommation peuvent être disparates et la durée des baux peut également être différente. Cela permet d’éviter la facturation au forfait qui est une arme à double tranchant pour le propriétaire. Cette application serait la première sur le marché à intégrer cette fonctionnalité à un prix abordable pour un particulier. Ce présent travail a permis de récolter les informations légales nécessaires à la mise en place de la plateforme, la manière de positionner ce service sur le marché, et de dégager des pistes pour pouvoir mettre en place cette activité.
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Ce travail de fin d’études s’inscrit dans l’amélioration d’une ligne de brassage d'une microbrasserie standard. Il a pour objectif d'analyser les goulots d'étranglement ainsi que les potentielles actions à réaliser dans une optique de gestion de la production. La méthode proposée est l'utilisation d'un modèle numérique, basé sur la modélisation par événements discrets, pour réaliser des simulations afin d'observer la dynamique d'une ligne de brassage. Pour ce faire, une analyse de l'environnement externe a été réalisée pour expliquer les problèmes rencontrés par les microbrasseries et indiquer que diminuer les frais de production est un des seuls moyens d'augmenter sa marge. La modèle a été construit grâce aux récentes avancées dans le domaine ainsi qu'au logiciel AnyLogic. Les différentes étapes ont pu être ainsi traduites en modèle numérique captant la dynamique de la ligne de brassage. Les résultats finaux ont montré plusieurs comportements. La fermentation est le principal goulot d'étranglement d'une ligne de brassage. De plus, diminuer le nombre de jours de garde a finalement peu d'influence sur la production finale. Enfin, il vaut mieux dans un premier temps engager plus de brasseurs pour utiliser au maximum une ligne de brassage plutôt que d'en ajouter une.
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