Listing 1 - 10 of 109 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek wordt duidelijk hoe onlosmakelijk liefde en rouw met elkaar verweven zijn. Wie liefheeft, neemt het risico van verlies erbij. Want zonder rouw gaat het niet. Rouwen doen we niet alleen bij een verlies door de dood maar ook bij een verlies door echtscheiding, van werk, een ideaal of je thuisland. Aan de hand van stappen in de verliescirkel neemt Riet Fiddelaers-Jaspers de lezer mee op verkenning door het rouwlandschap.
hechting (psychologie) --- rouwverwerking --- Affective and dynamic functions --- 418.7 --- Dood --- Psychologie van leven en dood --- Rouwproces --- Verdriet om verlies --- (zie ook: Rouwproces) --- Afscheid nemen --- Verlies --- Verliesverwerking --- Verlies (emotie) --- Pastoraal --- Afscheid en rouw --- Rituelen --- Afscheidsrituelen
Choose an application
De dagelijkse onderwijspraktijk gaat vaak eenzijdig in op cognitie. Onze maatschappij is lange tijd gebaat geweest bij onderwijs dat mensen opleidde tot efficiënt werkende onderdelen in het productieproces. De veranderende samenleving vraagt om andere deelnemers: om persoonlijkheden die getraind zijn in samenwerken, in empathisch vermogen en flexibel werken. Een vijftal scholen werkten een project uit waarin opnieuw mensen worden gevormd die zowel aan een cognitief als aan een sterk empathisch curriculum bouwen. Inhoud: R. Fiddelaers-Jaspers: Emotionele intelligentie in het onderwijs; R. Fiddelaers-Jaspers: Meten van emotionele intelligentie; B. Derkx: Van competente leraar tot sterleraarschap; R. Fiddelaers-Jaspers: Piketpaaltjes voor evenwichtig onderwijs; P. Wils & R. van der Heyden: Werken met Circle Time; C. van Werkhoven & A. van de Vorst: Onderpresteerders in de onderbouw; A. Hopstaken, P. Wils & R. van der Heijden: Emoties in het voortgezet onderwijs; A. Hopstaken, P. Wils & R. van der Heijden: Emotionele intelligentie en het bevorderen van `help seeking' als zelfregulerende strategie; I. van Alphen & J. van Peer: Leerstijlen en emotionele intelligentie; J. Princée: Notities bij de begeleiding van een mentorenteam; J. Princée: Notities bij de begeleiding van leerlingen met uitstelgedrag; J. Dirksen: EQ en communicatie, een logische twee-eenheid; W. Roffelsen: Emotionele intelligentie voor docenten (Bron: www.maklu.be)
Onderwijskunde. --- cognitieve ontwikkeling --- Didactic strategies --- EQ (emotioneel quotiënt) --- socio-emotionele ontwikkeling --- Educational systems. Teaching systems --- Emotionele intelligentie ; jeugd --- Sociale opvoeding ; secundair onderwijs --- 415.3 --- 415.4 --- Communicatie --- Emoties(Gevoelens) --- Emotionele intelligentie --- Emotionele ontwikkeling(Affectieve ontwikkeling) --- Leerstijlen --- Opvoeding (Pedagogie) --- Sociale vaardigheden --- 450.4 --- emotionele intelligentie --- 031981.jpg --- Didactiek --- Evenwichtig onderwijs --- Uitvoerende functies --- Hogere geestelijke functies --- Emoties --- Verstand --- Onderwijs --- Eq --- Meervoudige intelligentie --- Empathie --- Kinderen --- Zelfsturend leren --- Onderwijsonderzoek --- Leerproblemen --- Intelligentie --- Nederland --- Secundair onderwijs --- Emotie --- Emotionele intellegentie --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur
Choose an application
Kinderen verliezen gemiddeld rond hun 8e voor het eerst iemand die ze goed kennen. Het is belangrijk dat ze daarmee leren omgaan. Maar hoe leg je aan een kind uit wat doodgaan is? Hoe vertel je dat iemand doodgaat? Neem je kinderen mee naar de begrafenis? Dit boek probeert deze vragen van ouders te beantwoorden.
Developmental psychology --- Affective and dynamic functions --- Rouwproces --- Kinderen --- Dood --- Verdriet --- 393.7 --- Afscheid nemen --- Emoties --- 418.7 --- Afscheid nemen : kinderen --- Begrafenis --- Crematie --- Dood : begeleiding kinderen --- Dood : problematiek --- Kind --- Kunst --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Philosophical anthropology --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- Crematie --- Begrafenis --- Kinderen --- Dood --- Dood : problematiek --- Dood : begeleiding kinderen --- Afscheid nemen --- 418.7 --- Rouwproces --- Begrafenissen --- Verdriet --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Philosophical anthropology --- Christian pastoral theology --- Affective and dynamic functions --- Rouwproces --- Verdriet --- Dood --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Jeugd --- 418.7 --- Echtscheiding --- Kinderen --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere
Choose an application
10
#gsdb9 --- dood --- kinderen en rouw --- rouwen --- verdriet --- 418.7 --- afscheid nemen --- rouw --- verliesverwerking --- 416.5 --- Afscheid nemen --- Kinderen --- Rouwproces --- begrafenis --- kinderen --- kinderpsychologie --- rouw (verdriet) --- Psychologie van leven en dood --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood) --- Christian spirituality --- Verdriet --- Jeugd --- Jongere
Choose an application
Wanneer een kind op jonge leeftijd in aanraking komt met de dood, bijvoorbeeld bij het verlies van een naaste, kan het verdriet daarover ingrijpende gevolgen hebben. 'Jong verlies' van rouwtherapeut Riet Fiddelaers-Jaspers helpt ouders, leerkrachten en zorgprofessionals bij het opvangen en begeleiden van rouwende kinderen. In 'Jong verlies' schrijft Riet Fiddelaers-Jaspers vanuit haar studie en praktijkervaring over vragen als:Hoe vertel je aan kinderen dat iemand is doodgegaan?Neem je hen mee op rouwbezoek en naar de uitvaart?Wat zijn de gevolgen van een ernstig verlies voor de ontwikkeling van een kind?Hoe gaan kinderen met verlies om en hoe kunnen we hen daarin steunen?Voor hun verdere ontwikkeling is bepalend welke steun zij van volwassenen krijgen. Duidelijkheid en structuur zijn dan essentieel.
Developmental psychology --- psychologie van leven en dood --- Philosophical anthropology --- kinderpsychologie --- Psychiatry --- kinderen --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- rouwverwerking --- 418.7 --- Dood --- Kinderen --- Psychologie van leven en dood --- Rouwproces --- Verdriet --- Verdriet om verlies --- (zie ook: Rouwproces) --- Verliesverwerking --- Rouwen --- Afscheid nemen --- Dood en kinderen --- Rouwproces ; kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Afscheid en rouw
Choose an application
Afscheid nemen --- Dood --- Rouwen --- 418.7 --- Dood : begeleiding kinderen --- Dood : problematiek --- Kinderen --- Ouders --- Ziekte --- Ziek zijn --- Rouwproces --- Verdriet --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Gesprek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
418.7 --- Dood --- Jeugd --- Rouwproces --- Secundair onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Verdriet --- Rouw / rouwverwerking --- Verliesverwerking --- 416.5 --- Dood : begeleiding jongeren --- Rouwproces : jongeren --- begrafenis --- dood --- kinderen --- kinderpsychologie --- rouw (verdriet) --- Psychologie van leven en dood --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood) --- Affective and dynamic functions --- rouwverwerking --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere
Choose an application
Wanneer kinderen van dichtbij met de dood in aanraking komen, gaan we vaak te gemakkelijk aan hen voorbij. Laten we kinderen juist bij de dood betrekken en hun verdriet serieus nemen, zegt Riet Fiddelaers-Jaspers met nadruk. Dat geldt zeker ook voor jonge kinderen. Vanuit haar studie en praktijkervaring adviseert de auteur in kwesties als: - Hoe vertel je aan kinderen dat iemand is doodgegaan? - Neem je hen mee op rouwbezoek en naar de uitvaart? - Wat zijn de gevolgen van een ernstig verlies voor de ontwikkeling van een kind? - Hoe gaan kinderen met verlies om en hoe kunnen we hen daarin steunen? Dit boek is een steun voor volwassenen die rouwende kinderen opvangen en begeleiden, zoals ouders, leerkrachten en werkers uit de zorgsector. Het eerste wat bij dit boek opvalt is de zeer gedetailleerde Inhoudsopgave : . Dit heeft te maken met het feit dat deze uitgave een aangepaste herdruk is naar aanleiding van de doctoraatsverhandeling die de auteur hierover gemaakt heeft. Daardoor zorgt dit boek wel voor een mooie samenvatting van vele opvattingen en ideeën die de laatste jaren rond rouwende kinderen het licht hebben gezien. Voor de meer ervaren lezer die met dit soort literatuur vertrouwd is, is er echter ook erg veel herhaling te vinden in dit boek. Een beetje vreemd is de bewering dat de eerste ervaring met de dood voor de meeste kinderen het sterven van één van de grootouders is. Kinderen in Vlaanderen komen meestal via de natuur voor het eerst in aanraking met de dood: een dode goudvis in de klas, een uit het nest gevallen vogeltje, een overreden poes... Zoals ook wel vaker gebeurt de laatste jaren in dit soort literatuur, worden de opvattingen van Elisabeth Kübler-Ross zeer kritisch tegen het licht gehouden. Naar mijn gevoel worden ze zelfs té eng geïnterpreteerd als zou Kübler-Ross beweerd hebben dat haar opvatting rond rouwverwerking de enige mogelijke was. Wie haar boeken erop naleest, weet dat ook zij beweerde dat de verschillende fasen in de rouwve
Rouwproces --- Kinderen. --- Developmental psychology --- psychologie van leven en dood --- Philosophical anthropology --- kinderpsychologie --- Psychiatry --- kinderen --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- rouwverwerking --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 109 | << page >> |
Sort by
|