Listing 1 - 10 of 109 << page
of 11
>>
Sort by

Book
Met mijn ziel onder de arm : tussen welkom heten en afscheid nemen
Author:
ISBN: 9789077179000 Year: 2011 Publisher: Heeze In de Wolken

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt duidelijk hoe onlosmakelijk liefde en rouw met elkaar verweven zijn. Wie liefheeft, neemt het risico van verlies erbij. Want zonder rouw gaat het niet. Rouwen doen we niet alleen bij een verlies door de dood maar ook bij een verlies door echtscheiding, van werk, een ideaal of je thuisland. Aan de hand van stappen in de verliescirkel neemt Riet Fiddelaers-Jaspers de lezer mee op verkenning door het rouwlandschap.


Book
Evenwichtig onderwijs : samenspel tussen gevoel en verstand
Author:
ISBN: 9044114522 Year: 2003 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De dagelijkse onderwijspraktijk gaat vaak eenzijdig in op cognitie. Onze maatschappij is lange tijd gebaat geweest bij onderwijs dat mensen opleidde tot efficiënt werkende onderdelen in het productieproces. De veranderende samenleving vraagt om andere deelnemers: om persoonlijkheden die getraind zijn in samenwerken, in empathisch vermogen en flexibel werken. Een vijftal scholen werkten een project uit waarin opnieuw mensen worden gevormd die zowel aan een cognitief als aan een sterk empathisch curriculum bouwen. Inhoud: R. Fiddelaers-Jaspers: Emotionele intelligentie in het onderwijs; R. Fiddelaers-Jaspers: Meten van emotionele intelligentie; B. Derkx: Van competente leraar tot sterleraarschap; R. Fiddelaers-Jaspers: Piketpaaltjes voor evenwichtig onderwijs; P. Wils & R. van der Heyden: Werken met Circle Time; C. van Werkhoven & A. van de Vorst: Onderpresteerders in de onderbouw; A. Hopstaken, P. Wils & R. van der Heijden: Emoties in het voortgezet onderwijs; A. Hopstaken, P. Wils & R. van der Heijden: Emotionele intelligentie en het bevorderen van `help seeking' als zelfregulerende strategie; I. van Alphen & J. van Peer: Leerstijlen en emotionele intelligentie; J. Princée: Notities bij de begeleiding van een mentorenteam; J. Princée: Notities bij de begeleiding van leerlingen met uitstelgedrag; J. Dirksen: EQ en communicatie, een logische twee-eenheid; W. Roffelsen: Emotionele intelligentie voor docenten (Bron: www.maklu.be)


Book
Veel gestelde vragen over kinderen en afscheid
Author:
ISBN: 9025955738 Year: 2005 Publisher: Kampen Ten Have

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen verliezen gemiddeld rond hun 8e voor het eerst iemand die ze goed kennen. Het is belangrijk dat ze daarmee leren omgaan. Maar hoe leg je aan een kind uit wat doodgaan is? Hoe vertel je dat iemand doodgaat? Neem je kinderen mee naar de begrafenis? Dit boek probeert deze vragen van ouders te beantwoorden.


Book
Ik weet niet wat ik weten moet : jouw vragen over doodgaan, begraven en cremeren
Author:
ISBN: 9025955746 Year: 2005 Publisher: Kampen Ten Have


Book
Ik hou je nog even vast : mijn eigen herinneringsboek
Author:
ISBN: 9043506001 Year: 2003 Publisher: Kampen Kok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Waar ben je nu, zie jij me nog? : teksten bij een afscheid geschreven door en voor kinderen
Author:
ISBN: 9080477346 Year: 2000 Publisher: Heeze In de Wolken

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

10


Book
Jong verlies : rouwende kinderen serieus nemen
Author:
ISBN: 9789025904265 Year: 2014 Publisher: Utrecht Ten Have

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer een kind op jonge leeftijd in aanraking komt met de dood, bijvoorbeeld bij het verlies van een naaste, kan het verdriet daarover ingrijpende gevolgen hebben. 'Jong verlies' van rouwtherapeut Riet Fiddelaers-Jaspers helpt ouders, leerkrachten en zorgprofessionals bij het opvangen en begeleiden van rouwende kinderen. In 'Jong verlies' schrijft Riet Fiddelaers-Jaspers vanuit haar studie en praktijkervaring over vragen als:Hoe vertel je aan kinderen dat iemand is doodgegaan?Neem je hen mee op rouwbezoek en naar de uitvaart?Wat zijn de gevolgen van een ernstig verlies voor de ontwikkeling van een kind?Hoe gaan kinderen met verlies om en hoe kunnen we hen daarin steunen?Voor hun verdere ontwikkeling is bepalend welke steun zij van volwassenen krijgen. Duidelijkheid en structuur zijn dan essentieel.


Book
Als jij er niet meer bent : wanneer je vader of moeder doodziek is
Author:
ISBN: 9025955819 Year: 2005 Publisher: Kampen Ten Have

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Wie ben ik zonder jou? : jong zijn en verder leven na een verlies
Author:
ISBN: 9080477354 Year: 2000 Publisher: Heeze In de Wolken


Book
Jong verlies : rouwende kinderen serieus nemen
Author:
ISBN: 9789025954482 Year: 2005 Publisher: Kampen Ten Have

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer kinderen van dichtbij met de dood in aanraking komen, gaan we vaak te gemakkelijk aan hen voorbij. Laten we kinderen juist bij de dood betrekken en hun verdriet serieus nemen, zegt Riet Fiddelaers-Jaspers met nadruk. Dat geldt zeker ook voor jonge kinderen. Vanuit haar studie en praktijkervaring adviseert de auteur in kwesties als: - Hoe vertel je aan kinderen dat iemand is doodgegaan? - Neem je hen mee op rouwbezoek en naar de uitvaart? - Wat zijn de gevolgen van een ernstig verlies voor de ontwikkeling van een kind? - Hoe gaan kinderen met verlies om en hoe kunnen we hen daarin steunen? Dit boek is een steun voor volwassenen die rouwende kinderen opvangen en begeleiden, zoals ouders, leerkrachten en werkers uit de zorgsector. Het eerste wat bij dit boek opvalt is de zeer gedetailleerde Inhoudsopgave : . Dit heeft te maken met het feit dat deze uitgave een aangepaste herdruk is naar aanleiding van de doctoraatsverhandeling die de auteur hierover gemaakt heeft. Daardoor zorgt dit boek wel voor een mooie samenvatting van vele opvattingen en ideeën die de laatste jaren rond rouwende kinderen het licht hebben gezien. Voor de meer ervaren lezer die met dit soort literatuur vertrouwd is, is er echter ook erg veel herhaling te vinden in dit boek. Een beetje vreemd is de bewering dat de eerste ervaring met de dood voor de meeste kinderen het sterven van één van de grootouders is. Kinderen in Vlaanderen komen meestal via de natuur voor het eerst in aanraking met de dood: een dode goudvis in de klas, een uit het nest gevallen vogeltje, een overreden poes... Zoals ook wel vaker gebeurt de laatste jaren in dit soort literatuur, worden de opvattingen van Elisabeth Kübler-Ross zeer kritisch tegen het licht gehouden. Naar mijn gevoel worden ze zelfs té eng geïnterpreteerd als zou Kübler-Ross beweerd hebben dat haar opvatting rond rouwverwerking de enige mogelijke was. Wie haar boeken erop naleest, weet dat ook zij beweerde dat de verschillende fasen in de rouwve

Listing 1 - 10 of 109 << page
of 11
>>
Sort by