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So begins this collection of Stéphane Dion's speeches from 1996 to 1998. Organized around four central themes, Straight Talk shows the breadth and strength of Dion's convictions. Dion believes that Canada is first and foremost a nation of caring people, in contrast to the image projected by the endless, dry constitutional debate. He argues that the melding of diversity and unity that is the basis of this nation is possible only because of the particular federalism that Canadians have invented. This federalism, however, is far from perfect and it is the responsibility of government to continue to work to improve it, always remembering that its core must be the quality of service it provides to Canadians. Dion believes that the Quebec question is not a constitutional question but one that concerns identity: many francophones believe that their identity and culture are not respected in the rest of Canada and see the anglophone majority as a force for assimilation, while many in other provinces feel that separatists do not share the same values of openness and tolerance. He believes strongly that the secession process the Parti Québecois has proposed - effecting independence on the basis of incorrect legal theory, an unclear referendum question, and a majority of fifty percent plus one - is difficult to reconcile with democracy and raises questions that must be discussed openly and resolved democratically. Straight Talk is a refreshingly honest and frank discussion about a matter that has been at the forefront of Canadian's thoughts for too many years.
Federal government --- Secession --- Federal-provincial relations --- Dominion-provincial relations --- Federal-provincial controversies --- Federal-provincial disputes --- Provincial-federal relations --- Federal-provincial relations (Canada) --- Constitutional law --- Provincial governments --- Sovereignty --- Separatist movements --- Canada --- Québec (Province) --- English-French relations. --- Politics and government --- History --- Autonomy and independence movements. --- French-English relations --- Quebec (Province)
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Le Canada n'avait pas connu de politicien de la trempe de Stéphane Dion depuis Pierre Trudeau. Ses réponses cinglantes aux déclarations du Premier ministre Lucien Bouchard sur la séparation ont rendu les souverainistes furieux. Et ses discours ont étonné les commentateurs, toutes tendances politiques confondues. Pour la première fois depuis longtemps, un politicien a eu l'audace de prendre à partie l'opposition. Comme Trudeau, Dion est un brillant universitaire, recruté par le Parti libéral du Canada en raison de ses profondes convictions et de son désir d'imprimer un nouveau dynamisme au fédéralisme canadien. Nommé ministre des Affaires intergouvernementales et élu au Parlement, il s'est retrouvé au coeur même des débats portant sur les grands enjeux en matière des relations fédérales-provinciales. Mais ce sont ses incursions au Québec qui ont attiré l'attention des médias. Ses lettres au Premier ministre Bouchard et au vice-premier ministre Bernard Landry ont défini pour la première fois le coût de la séparation. Il a irrité les séparatistes en déclarant que si le Canada était divisible, le Québec l'était aussi. Il a aussi irrité les anglophones en présentant la Loi 101, la loi du Québec qui porte sur la langue, comme une grande loi canadienne. Stéphane Dion parle avec clarté et passion de la complexité, de la beauté et des contradictions du Canada. Le pari de la franchise définit sa pensée en matière de réconciliation nationale.
Federal government --- Canada --- Québec (Province) --- Politics and government --- History --- Autonomy and independence movements. --- Fédéralisme --- Relations fédérales-provinciales (Canada) --- Quebec (Province)
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Bureaucracy --- Expenditures, Public --- Representative government and representation --- Niskanen, William A.,
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Bureaucrats --- Career government service --- Civil servants --- Civil service --- Civil service -- Law and legislation --- Civil service -- Legal status, laws, etc. --- Comparative government --- Comparative political systems --- Comparative politics --- Fonction publique --- Fonction publique -- Droit et législation --- Fonctionnaires publics --- Gouvernement comparé --- Government [Comparative ] --- Government officials --- Government service --- Institutions politiques -- Études comparatives --- Institutions politiques comparées --- Officials --- Openbare ambtenaren --- Overheidsdiensten --- Overheidsdiensten -- Recht en wetgeving --- Parties [Political ] --- Partijen [Politieke ] --- Partis politiques --- Political parties --- Political systems [Comparative ] --- Politieke partijen --- Politique comparée --- Public employees --- Public office --- Public officers --- Public service (Civil service) --- Régimes politiques --- Statut de la fonction publique --- Vergelijkend bestuur --- Fonctionnaires --- #SBIB:35H2114 --- #SBIB:35H2112 --- #SBIB:35H2130 --- #SBIB:35H2181 --- #SBIB:324H43 --- Personeelsmanagement: openbaar ambt: Verenigd Koninkrijk --- Personeelsmanagement: openbaar ambt: Frankrijk --- Personeelsmanagement: openbaar ambt: Verenigde Staten --- Personeelsmanagement: openbaar ambt: Canada --- Politieke structuren: politieke partijen --- Institutions politiques comparées --- Elected officials --- Government leaders --- Officers, Public --- Officials, Elected --- Officials, Government --- Officials, Public --- Public officials --- Parties, Political --- Party systems, Political --- Political party systems --- Government employees --- Government, Comparative --- Political systems, Comparative --- Law and legislation --- Legal status, laws, etc. --- Public administration --- Political science --- Divided government --- Intra-party disagreements (Political parties) --- Political conventions --- Public service employment
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National movements --- Canada --- Federal government --- Constitutional history --- Fédéralisme --- Histoire constitutionnelle --- Politics and government --- Politique et gouvernement --- -Constitutional history --- -323.11 <71> --- 971 --- Constitutional history, Modern --- Constitutional law --- Constitutions --- History --- Division of powers --- Federal-provincial relations --- Federal-state relations --- Federal systems --- Federalism --- Political science --- Central-local government relations --- Decentralization in government --- State governments --- Law and legislation --- -Politics and government --- -Federal government --- -National movements --- Powers, Division of --- Provincial-federal relations --- State-federal relations --- Fédéralisme --- 323.11 <71>
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La COVID-19 a provoqué la crise mondiale la plus importante et la plus globale du 21e siècle. Pour certains, les répercussions ont été rapides et dramatiques, la pandémie poussant des dizaines de millions de personnes dans la pauvreté et générant une insécurité alimentaire extrême. Pour d’autres, les transformations bouillonnent encore sous la surface et des questions demeurent quant à savoir si les changements de société induits par la COVID-19 perdureront dans la période post-pandémique. Le retour de la géopolitique, avec la guerre en Ukraine et les tensions en Asie, complexifie le portrait mondial.Depuis mars 2020, on a vu une explosion d'analyses à propos de l'impact à court terme et des conséquences futures de la « longue COVID » sur les relations internationales. On a rapidement établi des parallèles établis avec l’effondrement de l'Europe des années 1930, raconté par Stefan Zweig dans ses célèbres mémoires, Le monde d’hier. Alors que la plupart des commentateurs font preuve de pessimisme, certains cherchent des lueurs de changement positif. Cette crise sans précédent exige de réfléchir à la manière dont, dans le « monde d’après », nous pouvons travailler à améliorer l'économie, la justice sociale, l'environnement, les relations entre les sexes, la santé et les institutions politiques - ou, à tout le moins, à faire en sorte qu'elles ne se détériorent pas davantage.Dans ce livre, 50 professeurs des quatre universités montréalaises, parmi les meilleurs experts de leur domaine, braquent le projecteur sur un défi spécifique : celui des relations internationales. À partir de leurs analyses, ils proposent des idées progressistes, pragmatiques et fondées sur les sciences sociales qui pourraient améliorer la coopération internationale, la sécurité et la prospérité durable après la fin de la pandémie.Note : Ce livre est publié en anglais aux Presses de l'Université d'Ottawa. La version originale de l'ouvrage est disponible aux Presses de l'Université de Montréal.
COVID-19 Pandemic, 2020 --- -International relations. --- POLITICAL SCIENCE / International Relations / General. --- COVID-19. --- Long COVID. --- economics. --- global affairs. --- history. --- international cooperation. --- international relations. --- pandemic. --- political science. --- public health. --- sociology. --- sustainable prosperity. --- Influence.
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