Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
De Diensten Ondersteuningsplan zijn een onderdeel van het beleid dat de zorg voor personen met een handicap moet vernieuwen. Deze diensten hebben de opdracht de vraag te verduidelijken van mensen met een handicap, die nog geen hulp of ondersteuning ontvangen van de diensten van het VAPH. Zij streven ernaar deze personen te ondersteunen door het (versterken van het) sociaal netwerk van deze personen en een beroep te doen op de reguliere hulp. In elke gemeente moeten zij een centraal contactpunt organiseren, in samenwerking met lokale overheden en organisaties voor welzijnswerk. Prof. Bea Maes en Stephy Colla voerden een evaluatieonderzoek uit naar de werking van de Diensten Ondersteuningplan na één jaar werking.
Choose an application
Social policy --- beleid
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Vanuit onze opleiding, Bachelor Orthopedagogie, kregen we de opdracht een project uit te werken. De eerste stap hield in dat we naar een projectvoorstelling mochten gaan. Daar maakten we voor het eerst keer kennis met Crisishulp aan Huis. We waren allemaal geboeid door de voorstelling van dit project en deden er alles aan om hieraan te kunnen deelnemen. Hiervoor moesten we ons inschrijven op 'Tolinto' en dit was voor ons allen een zenuwslopend moment, dat uiteindelijk heel goed afliep. We konden beginnen aan onze tocht naar een project, waar we hart en ziel op zouden toeleggen. De voorziening richt zich naar alle gezinnen met kinderen tot achttien jaar, die zich in een crisissituatie bevinden. Deze gezinnen worden via de jeugdrechtbank bij Crisishulp aan Huis aangemeld en dan gaan zij met het gezin aan de slag. Hierbij mochten wij hun een handje helpen, aan de hand van dit uitgewerkte project. De opdracht van Crisishulp aan Huis luidde als volgt: 'het ontwikkelen van een beginschema, een methode om met kinderen tot doelstellingen te komen, methodieken om aan deze doelstellingen te werken en een gezinspel voor kinderen tussen acht en twaalf jaar'. We zagen dit allen heel groots, maar dat was niet de bedoeling. Het was noodzakelijk om onze definitie van een methodiek aan te passen en dit te veranderen in een techniek of een hulpmiddel. Het is belangrijk dat dit goed in het achterhoofd gehouden wordt. Het projectboek dat hier ter beschikking gesteld wordt, is het eindresultaat van enkele maanden hard werken. Het was voor ons een zoektocht naar onszelf en naar openheid om samen te werken in een team. Met veel enthousiasme en initiatief hebben we aan dit project gewerkt en zijn we gekomen tot een eindresultaat waar we allemaal achterstaan en zeer tevreden over zijn. Ons projectboek bevat twee grote delen, namelijk een theoretische onderbouw en een implementatie van het project. Deze delen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, omdat de theorieën uit het eers...
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|