Narrow your search
Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by

Book
The practice of practising
Author:
ISBN: 9461661231 9789461661234 9789058678485 9058678482 Year: 2011 Publisher: Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The process of practising is intrinsic to musical creativity. Practising may primarily be thought of as technical, but it is often also musically meaningful, including elements of interpretation, improvisation, and/or composition. The practice room can be a space in which to explore a field of creative possibilities; a place to experiment and to refine ideas. "The practice of practising" is primarily concerned with considering practising as a practice in itself: a collection of processes that determines musical creativity and significance. The volume comprises four diverse case studies, in relation to music by J.S. Bach, Elliott Carter, Alfred Schnittke, and Morton Feldman, presenting both solo and ensemble perspectives.


Audio
Go within
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: [S. l.] Equilibrium Recordings

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Franz Liszt - Sonetto 104 del Petrarca. : Een evenwicht tussen devotie en creativiteit.
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven LUCA School of Arts - Campus Lemmensinstituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Can you Händel it? : Een zoektocht naar een inerpretatie van de Händelvariaties van J. Brahms.
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven LUCA School of Arts - Campus Lemmensinstituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Muziekanalyse en het muzikale geheugen : Een onderzoek naar het analytische geheugen in Messiaens Vingt regards sur L'Enfant-Jésus
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven LUCA School of Arts - Campus Lemmensinstituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
The Practice of Practising
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789058678485 Year: 2011 Volume: 4 Publisher: Leuven : Leuven University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The process of practising is intrinsic to musical creativity. Practising may primarily be thought of as technical, but it is often also musically meaningful, including elements of interpretation, improvisation, and/or composition. The practice room can be a space in which to explore a field of creative possibilities; a place to experiment and to refine ideas. "The practice of practising" is primarily concerned with considering practising as a practice in itself: a collection of processes that determines musical creativity and significance. The volume comprises four diverse case studies, in relation to music by J.S. Bach, Elliott Carter, Alfred Schnittke, and Morton Feldman, presenting both solo and ensemble perspectives.


Dissertation
RACHMANINOV, Sergej, Corelli-variaties op. 42
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Rachmaninovs laatste werk voor pianosolo, de Corelli-variaties, geeft hij uitvoerders de mogelijkheid om structurele aanpassingen te maken in de vorm van drie variaties die weggelaten mogen worden. Het gros van de pianisten die dit werk spelen lijken hier echter geen rekening mee te houden. Enkele uitvoerders doen dit wel, met als gevolg dat hun interpretatie gekleurd wordt door keuzes die te maken hebben met de structuur van het werk. Aan de hand van een reeks experimenten wordt nagegaan wat bepaalde structurele aanpassingen als muzikaal gevolg hebben. De drie soorten alteraties die worden toegepast zijn: weglating van een variatie, een variatie op een andere plaats zetten en het introduceren van nieuw materiaal in de compositie. Eerst worden de versies die gevonden zijn in opnames geanalyseerd, daarna worden ook nieuwe ideeën uitgetest. Hier worden meer variaties bij betrokken dan enkel de drie die Rachmaninov aanduidt. Uiteindelijk wordt met de data uit de experimenten één versie opgesteld die de verschillende structurele aanpassingen integreert en zo de uitvoerder in staat stelt een persoonlijke interpretatie van het werk te brengen die aanwijzingen van de componist combineert met eigen inbreng. Wat blijkt is dat weglatingen van specifieke variaties kunnen helpen het momentum van de compositie hoog te houden. Omwisselingen leveren dan weer interessante alternatieven op wat betreft sfeerschepping. Een nieuw einde dat geschreven werd voor een van de variaties was de oplossing voor de persoonlijk minst favoriete passage. Een aangepaste versie van de Corelli-variaties biedt uitvoerders de kans om een persoonlijke en creatieve stempel te drukken op het werk. Het toepassen van een gelijkaardige methode in andere werken biedt perspectieven voor de toekomst.

Keywords


Dissertation
Authenticiteit in negentiende-eeuwse pianomuziek. : Creativiteit en devotie in de Rhapsodie op. 79 nr. 1 van Johannes Brahms
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven LUCA School of Arts - Campus Lemmensinstituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Crteating new connections between performers and their audiences
Authors: --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven LUCA School of Arts - Campus Lemmensinstituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Miroirs van Maurice Ravel, Une barque sur l'océan en Alborada del gracioso: Een exploratief onderzoek naar interpretatie
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De interpretatie van een compositie is een zeer complexe kwestie. Vandaar dat ik onderzoek heb gedaan naar de link tussen bronnenonderzoek en de interpretatie van een werk. Welke soort bronnen kunnen een uitvoering beïnvloeden? Dit is de centrale vraagstelling van dit onderzoek. Om deze vraagstelling te achterhalen bestaat dit onderzoek uit vier hoofdstukken en heb ik mij gebaseerd op een casestudy: deel drie (‘Une barque sur l’océan’) en deel vier (‘Alborada del gracioso’) van Maurice Ravel’s Miroirs. Om te beginnen is er een eerste interpretatie nodig van het werk zonder het gebruik van bronnen (m.u.v. een partituur). In hoofdstuk 1 wordt beschreven hoe een dergelijke interpretatie werd gecreëerd. Deze interpretatie werd bovendien opgenomen om later te vergelijken met een nieuwe. Hierna vindt men in hoofdstuk 2 het bronnenonderzoek waarin er werd gekeken welke informatie men kan vinden m.b.t. de casestudy. De gevonden informatie werd hier gecategoriseerd en vervolgens besproken. Wat volgt is hoofdstuk 3, gebaseerd op zelfreflectie, waarbij een oordeel geveld werd over deze bronnen: welke kunnen een meerwaarde zijn? Ten slotte heb ik een nieuwe interpretatie opgenomen en beschreven in hoofdstuk 4. Hierbij heb ik een vergelijking gemaakt met de eerste interpretatie en gekeken naar de evolutie en verandering van mijn uitvoering. Het doel van dit onderzoek is het beter kunnen werken met bronnen zodat men op een efficiënte manier een geïnformeerde interpretatie kan creëren. Deze scriptie werkt dus als een hulpmiddel om dit te bereiken. Ik heb hierbij verschillende conclusies kunnen trekken waarbij ik meer inzicht heb gekregen in het belang van bronnenonderzoek op een uitvoering, welke bronnen een meerwaarde kunnen zijn en welke hiervan de meeste invloed of directe impact hebben op een interpretatie.

Keywords

Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by