Narrow your search

Library

KU Leuven (16)

KBR (1)

UAntwerpen (1)

VUB (1)


Resource type

dissertation (13)

book (5)

digital (1)


Language

Dutch (12)

English (4)

German (3)


Year
From To Submit

2022 (3)

2021 (2)

2020 (4)

2019 (1)

2018 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Im Zeichen des Expressionismus : Kompositionen Paul Hindemiths im Kontext des Frankfurter Kulturlebens um 1920.
Author:
ISBN: 3795701171 Year: 2006 Publisher: Mainz Schott

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Musikalische Analyse und kulturgeschichtliche Kontextualisierung : für Reinhold Brinkmann
Authors: ---
ISBN: 9783515088206 Year: 2010 Publisher: Stuttgart Franz Steiner Verlag

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Musikbezogene Genderforschung : aktuelle und interdisziplinäre Perspektiven.
Authors: --- ---
ISBN: 9783487148700 Year: 2012 Publisher: Hildesheim Olms

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Robert De Kers : een archiefstudie over een Belgische jazztrompettist, componist en arrangeur

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

De Kers, Robert --- History


Dissertation
Muziek voor kinderen: György Kurtágs Játékok.
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

There are many examples to be found of composers that wrote music for children. For instance the collection named Játekok, written by the Hungarian composer György Kurtág (starting from 1973). This master thesis wants to provide an answer to three different questions. The first one, “why does Kurtág write music for children?”, is discussed in the first two chapters. They mainly cover the subject of childhood for which the Romantic era is an important starting point. The themes that were discussed at that time still have a tremendous influence on how we think of childhood today. In the twentieth century thinkers as Montessori, Piaget and Freud added a new significance to the idea of childhood. Also in Hungary childhood was further explored, more specifically in the musical education advanced by the composers Kodály and Bartók. The second question, discussed in the third chapter, treats the content of the Játékok. By summarizing the different features of the music, such as the physical importance and the musical gestures, one can find out what the composer wants to teach to the children that play his collection. From this we learn that Kurtág wants to centre the attention to musical freedom, creativity and most importantly pleasure in play. To conclude this study, the question of how Játékok can be compared to other music for children is examined. The focus thereby lies on Ein Kinderspiel by Helmut Lachenmann and the collection No(w) Piano published by MATIX containing works from different composers. The modern musical language as cornerstone is similar to Játékok.

Keywords


Dissertation
In search for a more inclusive way to discuss the use of pre-existing music in film
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

...

Keywords


Dissertation
L'Enfant et les sortilèges: een mechanische illusie
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’Enfant et les sortilèges is geen opera zoals alle andere. Het hoofdpersonage is een zesjarig jongetje en het merendeel van de personages zijn dieren, concepten en meubilair. Wat is het verband tussen het magische en het mechanische in deze opera van Maurice Ravel en hoe creëert de componist de identiteit van de personages? Deze vragen worden beantwoord door de bespreking van drie esthetische principes: de esthetiek van het kind, de esthetiek van het mechanisme en het exotisme. De identiteit van de personages wordt enerzijds gecreëerd door de kinderlijke blik die de eigenschappen uitvergroot, en anderzijds door het exotisme en de instrumentatie die hun karakteristieken in de verf zetten. Het belang van het kind als hoofdpersonage wordt besproken vanuit een cultuurhistorische context. Daarnaast worden de drie eigenschappen van de esthetiek van het mechanisme toegelicht: het artificiële, de destructie en de metamorfose. Het magische en het mechanische overlappen in de eigenschap van de metamorfose, waarin de creatie van een muzikale illusie centraal staat. Het exotisme speelt een belangrijke rol bij het scheppen van die illusies. Ravel kent ieder personage een nieuwe stijl of genre toe uit verschillende landen en tijdsperiodes. Net zoals automata in beweging worden gezet, brengt Ravels muziek de personages tot leven.

Keywords


Dissertation
The Radio Artist as Ethnographer: Sound and Postcolonial Knowledge in Gilles Aubry and Robert Millis’ The Gramophone Effect (2017)
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 2017 Gilles Aubry and Robert Millis created The Gramophone Effect, an artistic radio documentary which tackles the colonial history of sound recording in India. This master’s thesis explores how their work, the result of ethnographic research in India, uses sound to present knowledge about the postcolonial Other. I first review how the current discourse on artistic-ethnographic sonic practices, in which the piece and its curatorial context stand, values listening as a counter-hegemonic way of knowing. Through a close reading of the work itself I then indicate how it seeks to enact such a listening. After retracing the historical contexts of its sound materials, which document both the imperialist gramophone industry and indigenous Indian sonic cultures, I point out how the work translates postcolonial trends of knowledge formation into sonic-aesthetic techniques. These use the materiality of voice and a subversion of radio play conventions to make the violence of colonial representations palpable and to undo preconceptions about Indian voices and sounds. A critical consideration of the piece’s dramaturgy suggests how it romanticizes the embodiment and spirituality of Indian sonic cultures as resistant to Western hegemonic modernity.

Keywords


Dissertation
Paul Wittgenstein: receptie en repertoire van een eenhandige pianist
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze thesis gaat over Paul Wittgenstein, een Oostenrijks-Amerikaanse pianist die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm verloor na een schietpartij en wiens loopbaan sterk door dit incident bepaald werd. Hij werd sindsdien immers niet langer beschouwd als een pianist, maar als een 'eenhandige' pianist en ook op zijn uitvoeringspraktijk had het voorval een grote invloed. Daarnaast moest hij op zoek naar een nieuw, eenhandig pianorepertoire, wat destijds geen gemakkelijke klus was, aangezien weinig componisten zich bezighielden met zuiver eenhandige pianomuziek. Om die reden gaf Wittgenstein heel wat vooraanstaande muziekschrijvers dan ook de opdracht om tegen betaling werken te schrijven, aangepast aan zijn lichaamsbouw. Zo componeerden onder andere Maurice Ravel en Benjamin Britten een werk voor de linkerhand, waarbij de eerstgenoemde trachtte om Wittgensteins beperking te verbergen, terwijl de tweede deze juist wou blootleggen. Opvallend is dat de pianist wel een erg kapitalistische visie had op eigenaarschap en hij deed dan ook heel wat aanpassingen aan de partituren van opdrachtcomposities. Dit alles wordt tevens gelinkt aan Music and Disability studies en aan het idee dat beperking een grote invloed kan hebben op de muzikale structuur van een werk, en dat hiermee dan ook rekening gehouden moet worden bij de analyse ervan.

Keywords


Dissertation
El Sistema's missie: een muzikale strijd tegen kansarmoede
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de loop van dit onderzoek werden twee hoofdvragen gesteld. Ten eerste werd de vraag gesteld ‘Hoe tracht El Sistema zijn muzikale en sociale doelstellingen in de strijd tegen kansarmoede te realiseren?’ In tweede instantie werd nagegaan ‘of El Sistema in de eerste plaats een muzikaal of een sociaaleconomisch project is.’ Om op deze onderzoeksvragen een antwoord te kunnen bieden, werd de masterproef opgesplitst in een theoretische voorstudie betreffende kansarmoede en de koloniale voorgeschiedenis van Venezuela en een tweede deel waarin de idealen, fundamenten en het repertoire van El Sistema verder geanalyseerd en becommentarieerd werd. Daarbij kan men vaststellen dat het project voornamelijk een sociaaleconomisch programma uitbouwt, maar dat er momenteel nog een groot gebrek is aan een theoretische onderbouw. Ook is er nood aan longitudinaal onderzoek naar het succes en het effect van het systeem op lange termijn.

Keywords

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by