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De levens van een werkloze Surinaamse welzijnswerker in Amsterdam en van een negerslaaf in Brits Guyana in de 18e eeuw hebben een aantal zaken gemeen.
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Au tournant du xixe et du xxe siècle, l'ordre de la pensée, du savoir et des représentations a été ébranlé par la sociologie naissante. L'image de l'« homme », de l'existence humaine, s'en est trouvée profondément bouleversée. Cette révolution sans morts ni barricades a en revanche fait de nombreuses victimes, à commencer par la philosophie. Face à l'idée d'une autonomie et d'une singularité irréductible des faits sociaux, parachevant le développement d'approches objectivistes de l'esprit humain, la philosophie s'est retrouvée acculée, sommée de se redéfinir et d'abandonner à la sociologie, au moins provisoirement, les terrains de la morale et des conditions de possibilité de la connaissance. Avec Max Weber, Georg Simmel et Ferdinand Tönnies en Allemagne, Émile Durkheim et surtout Gabriel Tarde en France, la sociologie consacra, tout d'abord, le principe d'une pluralité de déterminations historiques et objectives pesant sur l'existence humaine. Elle ratifia, ensuite, l'avènement d'une conception nouvelle de la construction théorique, respectueuse de la complexité et de la force contraignante des faits ainsi que de la nature « sociale » des catégories de pensée et des pratiques de production et de transmission des connaissances. Une grande partie de la philosophie du xxe siècle peut être lue comme une réponse à cette révolution cognitive. C'est ainsi que Henri Bergson, Georges Canguilhem, Martin Heidegger, William James, Karl Jaspers, Maurice Merleau-Ponty ou encore Bertrand Russell sont soumis, ici, à une grille d'analyse inédite. Un ouvrage aussi documenté qu'audacieux, qui offre la première histoire croisée de la sociologie et de la philosophie.
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"A scholarly edition of three stories by Carmen de Burgos (1867-1932), also known by her pen name of 'Columbine.' De Burgos was an influential journalist, socio-political activist and key literary figure in the cultural ferment of pre-war Madrid and is currently being rediscovered, having languished in relative oblivion during the Franco years ... The book includes the unabridged texts of the stories, vocabulary, notes, chronology, bibliography, 'temas de debate y discusión,' and a critical introduction. Confidencias (1920) is the fictional diary of a young married woman describing her first adulterous relationship and exploiting the narratological possibilities of the diary form. La mujer fría (1922) is a vampire story featuring perhaps the first pitiable vampire, or at least one of the earliest examples of this type, whilst ingeniously maintaining uncertainty as to whether the protagonist is supernatural. Puñal de claveles (1931) narrates a wedding-day elopement and was inspired by a news item, the so-called 'Crimen de Níjar' of 1928. Federico García Lorca drew on de Burgos's story and the real-life crime for his Bodas de sangre, but while his play is tragic, Puñal is bathed in a golden glow of nostalgia for the author's native Andalusia and ends optimistically. This collection will be of interest to students and scholars of Spanish literature and modern literary studies"--Publisher's description.
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Since the dawn of Hip Hop graffiti writing on the streets of Philadelphia and New York City in the late 1960s, writers have anonymously inscribed their tag names on trains, buildings, and bridges. Passersby are left to imagine who the author might be, and, despite the artists' anonymity, graffiti subculture is seen as a boys club, where the presence of the graffiti girl is almost unimaginable. Jessica Nydia Pabon-Colon interrupts this stereotype and introduces us to the world of women graffiti artists. Drawing on the lives of over 100 women in 23 countries, Pabon-Colon argues that graffiti art is an unrecognized but crucial space for the performance of feminism. She demonstrates how it builds communities of artists, reconceptualizes the Hip Hop masculinity of these spaces, and rejects notions of girl power. 'Graffiti Grrlz' also unpacks the digital side of Hip Hop graffiti subculture and considers how it widens the presence of the woman graffiti artist and broadens her networks, which leads to the formation of all-girl graffiti crews or the organization of all-girl painting sessions.
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World history --- anno 1900-1999 --- 1900-1999.
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lexicons --- anno 1800-1999 --- anno 1900-1999
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