TY - BOOK ID - 9984880 TI - Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren : hoe veerkracht door hechting, zelfregulatie en competenties versterkt kan worden AU - Blaustein, Margaret AU - Kinniburgh, Kristine M PY - 2015 SN - 9789088505157 9088505152 PB - Amsterdam SWP DB - UniCat KW - kinderpsychiatrie KW - hechting (psychologie) KW - Psychiatry KW - Psychiatrie KW - trauma's KW - Trauma's: kinderen KW - 616.2 KW - PXL-Social Work 2017 KW - kinder- en jeugdpsychologie KW - kinder- en jeugdpsychiatrie KW - kinderpsychotherapie KW - ontwikkelingsproblemen KW - jeugdzorg KW - interventies KW - Trauma KW - Kinderen KW - Jeugd KW - Hechting KW - Competenties KW - Hulpverlening KW - Vaardigheidstraining KW - Zorgverlening KW - Persoonlijkheidsontwikkeling KW - Ontwikkeling van het kind KW - Posttraumatische stressstoornis KW - Psychotrauma KW - Kind KW - Hechting (psychologie) KW - Competentie KW - Media KW - Ontwikkelingsstoornis KW - Fysiotherapie KW - Jongere KW - Jongeren. KW - Kinderen. KW - Posttraumatische stressstoornis. KW - Psychologie. KW - Trauma's (psychologie). KW - jongeren. KW - kinderen. KW - posttraumatische stress-stoornis (PTSS). KW - psychotrauma's. KW - trauma's. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:9984880 AB - Sommige kinderen en jongeren hebben langdurige en vaak meerdere stressbronnen in een gezinssysteem ervaren. Deze toegankelijke en uitgebreide handleiding biedt een kader voor interventies bij jeugdigen en hun families die te maken hebben met meervoudig trauma en/of voortdurend trauma. Het beschrijft het behandelkader dat gebruik maakt van Hechting, Zelfregulatie en Competenties, het zogenaamde ARC-model. Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren bestaat uit tien belangrijke behandeldoelen (de ?bouwstenen?).Er zal geen behandeling of methodiek bestaan die voor elk kind in elk gezinssysteem zal werken: geen enkel kind is hetzelfde, geen enkele familie is hetzelfde en geen enkele hulpverlener is hetzelfde. De hierin beschreven inzichten zijn toepasbaar in meerdere situaties. Ze zijn gebaseerd op onderzoek over de belangrijkste gevolgen van trauma en over factoren die veerkracht en een normale ontwikkeling bevorderen.Deze handleiding is geschreven voor hulpverleners die met kinderen werken die chronische traumatische stress hebben ervaren. Hieronder vallen individuele behandelaren, maar ook medewerkers van residentiƫle voorzieningen en gezinshuizen, leerkrachten, huisartsen, psychologen, therapeuten en anderen.De uitgave heeft 45 werkbladen, handouts en formulieren om in de dagelijkse praktijk te gebruiken.Bron; https://www.swpbook.com/boeken/147/trauma-en-ptss/1746/het-behandelen-van-trauma-bij-kinderen-en-jongeren ER -