TY - BOOK ID - 972508 TI - Beroepscompetenties en academische vorming in het hoger onderwijs. AU - Nedermeijer, J. AU - Pilot, Albert. PY - 2000 SN - 9001626009 PB - Groningen Wolters-Noordhoff DB - UniCat KW - onderwijsbeleid KW - competentiemanagement KW - Higher education KW - HO (hoger onderwijs) KW - Hoger onderwijs KW - Onderwijsvernieuwing ; hoger onderwijs KW - #KVHB:Hoger onderwijs KW - #KVHB:Onderwijspsychologie KW - academische vorming KW - beroepscompetenties KW - hoger onderwijs KW - 489.4 KW - competentieleren KW - didactiek KW - 37.08 KW - 378 KW - competenties KW - curricula KW - docenten KW - leren KW - onderwijsonderzoek KW - onderwijsorganisatie KW - onderwijsvernieuwing KW - toetsen KW - vaardigheidstraining KW - vorming KW - 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs KW - 378.1 KW - Competenties KW - Didactische doelstellingen KW - Doelstellingen KW - Leren KW - Onderwijs, evaluatie KW - Onderwijs, holt KW - Onderwijs, sociale vaardigheden KW - Onderwijs, universitair en voortgezet KW - Opleidingen KW - Praktijkonderwijs KW - Vaardigheden KW - Zelfstudie KW - 371.3 KW - Academische vaardigheden KW - leerplannen KW - onderwijshervormingen KW - hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs KW - personeelsaangelegenheden. Personeel KW - Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten KW - 371.1 KW - Bijscholing KW - Opleiding KW - Professionalisering KW - Competentie KW - Arbeidsmarkt UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:972508 AB - Universiteiten en hogescholen kiezen steeds vaker de ontwikkeling van beroepscompetenties en academische vorming als uitgangspunt bij de vernieuwing van studieprogramma's. De samenhang in een curriculum, de integratie van kennis uit diverse vakgebieden en doorlopende leerlijnen zijn voor studenten van groot belang. Ook visitatiecommissies, vertegenwoordigers van werkgevers en afgestudeerden vragen om meer aandacht voor (beroeps)competenties en academische vaardigheden. In dit boek is veel kennis en ervaring bijeengebracht uit onderwijsinnovaties waarin het gehele curriculum van opleidingen opnieuw werd doordacht vanuit deze gezichtspunten. De voorbeelden komen uit diverse studierichtingen in het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs. ER -