TY - BOOK ID - 9486167 TI - Turnen in beeld. AU - Van den Berg, Tjalling AU - Mol, Jochem PY - 2007 SN - 9789060765548 PB - Baarn : De Vrieseborch, DB - UniCat KW - 796.41 KW - Sprongen KW - Techniek KW - Toestelturnen KW - Turnen KW - Recreation. Games. Sports. Corp. expression KW - gymnastiek (themawoord fictie) KW - Balkacrobatiek KW - Choreografie KW - Circuit KW - Creagym KW - Hindernissenbaan KW - Partneroefeningen KW - Salto KW - Tumbling KW - 073396.jpg KW - Turnen. KW - 616.8 KW - Acrogym KW - Handboek KW - Lichamelijke opvoeding KW - Rad KW - Sport KW - Springen KW - Trampoline KW - Zwaaien KW - Turnen - Atletiek UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:9486167 AB - Met TURNEN IN BEELD kom je alles te weten over deze veelzijdige sport: de basisvormen, het leren hulpverlenen en beveiligen, demo- en acrogym. Dit boek is zeer gevarieerd! Trainers, coaches en docenten lichamelijke opvoeding komen volledig aan hun trekken met de beschreven methodieken om hun lessen weer nieuw leven in te blazen. Verder ook tips om je vaardigheden als coach te verbeteren. Dit is geen beeldoverzicht, maar een handboek voor de turner. De auteur gaat zeer uitgebreid in op alle facetten van de turnsport. In deel 1 zijn fysieke voorwaarden aangegeven, die het mogelijk maken tot een goede techniek te komen. In deel 2 wordt aandacht besteed aan het leren turnen. In deel 3 worden belangrijke basisvormen van het turnen behandeld. Deel 4 gaat in over de werkwijze in de zaal en deel 5 bespreekt ook acrogym, balkacrobatiek en creagym (waarbij ook aandacht is voor de tuintrampoline). Op een zeer uitvoerige en heldere manier wordt aangegeven hoe turnoefeningen wel of niet goed worden Uitgevoerd. Met behulp van talrijke pentekeningen zijn de diverse oefeningen duidelijk toegelicht. Een goede instructieve uitgave. In vergelijking met de vorige druk uit 2004 zijn een aantal tekstwijzigingen aangebracht, een hoofdstuk toegevoegd en wordt ook ingegaan op acrobatiek en crea-gym. Voor de turner en turndocent Inhoudsopgave : DEEL I Voorwaarden om techniek te leren 1.Spannen 2.De motorische basiseigenschappen A.Lenigheid : noodzaak en voorwaarde B.De letterlijke en figuurlijke weerstand van de kracht 3.Cordinatie DEEL II Motorisch leren binnen het turnen 4.Motorisch leren binnen het turnen 5.Creavisionair turnen DEEL III De basisvormen van het turnen 6.Acrobatische sprongen A.Handbal B.Overslagen zijwaarts C.Overslagen voorwaarts D.Overslagen rugwaarts 7.Meer lol door een perfecte rol A.Rol voorover B.Rol achterover C.Zijwaartse rol 8.Hallo! Doe je mee aan de salto? A.Salto voorover B.De dubbele salto voorover C.Salto achterover D.De dubbele salto achterover E.Troeven met schroeven 9.Draaien 10.Lopen 11.Steunspringen 12.Vrij springen, veilig landen! A.Minitrampoline B.Trampolinespringen 13.'Swingend' zwaaien A.Zwaaien aan de zwaaiende ringen B.Houd je ook van een goede vlucht? Ga dan met de trapeze in de lucht C.De turbozwaai aan rek en brug ongelijk D.Zwaaien aan de stille ringen 14.Van steunen naar steunzwaaien A.Steunzwaaien op de brug gelijk B.Steunzwaaien op het paardvoltige 15.De 'scharrel'kippen DEEL IV Een werkwijze in de zaal 16.Trainen op en met muziek 17.Leren hulpverlenen en beveiligen 18.'Space'turnen 19.Toestelbanen 20.Gymmie- en diplomaturnen DEEL V Toepassing van basisvormen 21.Demogym 22.Heeft u zin in acrogym? 23.(Acro)choreografie 24.Balkacrobatiek 25.Ook een raddraaier worden? A.Rollen B.Spiralen C.Springen 26.Creagym A.De flikflakker B.De creaQbus C.Het Air-springvlak D.De Air-tumblingbaan E.De tuintrampoline ER -