ID - 93408282 TI - Leerlingen intrinsiek motiveren : waarom we allemaal willen leren PY - 2022 SN - 9789401480901 PB - Leuven LannooCampus DB - UniCat KW - Onderwijs KW - Motivatie KW - Leermotivatie KW - Intrinsieke motivatie KW - Spel KW - Spelend leren KW - Nieuwsgierigheid KW - Didactiek KW - Didactic strategies KW - leerstrategieën KW - motivatie KW - opvoedingsstijlen KW - motiverend onderwijs KW - leraren-leerling relatie KW - leerlingenbegeleiding KW - 700 Pedagogie KW - didactiek KW - Pedagogie KW - 370.040 KW - 37.02 UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:93408282 AB - Intrinsieke motivatie als de motor voor beter onderwijsWaarom zijn spelen en leren (bijna) hetzelfde? Welk gevaar schuilt er in te veel toetsen? Wat zijn de tien motivatie-verboden?Leraren en opvoeders denken vaak dat ze concrete instructies moeten geven om leerlingen te motiveren. Zo komen ze van input tot de gewenste output. Maar een goede motivator vraagt niet meteen aan anderen om iets te doen, hij of zij durft juist de controle los te laten en dwang weg te nemen.Leerlingen intrinsiek motiveren bespreekt de manier waarop we de ontwikkeling van kinderen en jongeren zo positief mogelijk beïnvloeden. Niet het behalen van goede resultaten is belangrijk, wel het stimuleren van aangeboren nieuwsgierigheid. Want juist door spontaan spelplezier zijn leerlingen beter in staat om te leren.Dit boek is een pleidooi voor meer compassie, meer speelruimte en minder druk in het onderwijs. Het verkent zo waar het begrip 'intrinsieke motivatie' voor staat. Allerlei nuttige tips en verhalen laten zien wie wij mensen, kinderen en jongeren voorop, echt zijn: sociaal, spelend, en nieuwsgierig om te leren.https://www.academiapress.be/nl/leerlingen-intrinsiek-motiveren ER -