TY - BOOK ID - 911579 TI - Godsdienst op school in de branding : een tussentijdse balans AU - Lombaerts, Herman AU - Roebben, Bert AU - Van Vooren, Jaak AU - E.a. PY - 2000 VL - 7 SN - 903016865X PB - Deurne Wolters Plantyn DB - UniCat KW - Godsdienst KW - Waardevorming KW - Didactiek. KW - Onderwijs. KW - Didactics of secundary education KW - Didactics of religion KW - didactiek KW - godsdienst KW - Flanders KW - 372.82 KW - #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) KW - #SBIB:37H0 KW - #gsdb11 KW - Academic collection KW - godsdienstonderwijs KW - 200.2 KW - 244.5 KW - 478.6 KW - 485.710 KW - Christelijk KW - Didactiek KW - Didactiek (Vakdidactiek) KW - Godsdienstige opvoeding KW - Godsdienstonderricht KW - Leren leren KW - Levensbeschouwelijke opvoeding KW - Opvoedingsproject KW - 485.7 KW - Godsdienstonderwijs KW - 485.7 ) Godsdienst - s.o KW - godsdienstonderwijs (ler) KW - communicatie KW - onderwijs KW - Catechese ; secundair onderwijs ; didactiek KW - 372.82 Godsdienstonderwijs op school KW - Godsdienstonderwijs op school KW - Pedagogie KW - Catechese - Godsdienstonderwijs KW - Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs KW - Godsdienst - vakdidactiek KW - Catechese KW - Leraren KW - #BSCH: vak: godsdienst KW - Geloofsopvoeding KW - Leraar KW - Filosofie KW - Psychologie KW - Sociologie KW - Man KW - Directie KW - Cultuur KW - Erfelijkheidsleer KW - Stadssamenleving KW - Verpleegkunde KW - Volwassene KW - Catechese (geloofsopvoeding) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:911579 AB - Volgens sommigen kan godsdienst hoogstens nog geduld worden als een keuzevak dat geen invloed zou hebben op de studieresultaten. Anderen verdedigen met klem dat het meer dan ooit noodzakelijk is dat jonge mensen worden geconfronteerd met de toedracht van godsdiensten in het algemeen en van de christelijke traditie in het bijzonder. Naast de vraag naar de relevantie en de legitimatie van het vak, stelt dit boek ook de vraag naar de invulling ervan in de hedendaagse situatie. Het gaat om meer dan de ontwikkeling van een godsdienst-didactische aanpak. Het ontstaan van een pluralistisch, vaak agnostisch en onwetend leerlingenpubliek heeft geleid tot een duidelijker bewustzijn dat het godsdienstonderricht zich bevindt op het kruispunt van vele invloeden. Er is nood aan een nieuw onderwijskundig paradigma dat aansluit bij deze systemische omwenteling. Het is de overtuiging van de auteurs dat de hedendaagse levensbeschouwelijke crisis zelf tot thema van levensbeschouwelijk onderwijs moet gemaakt worden. (Bron: www.woltersplantyn.be) ER -