TY - BOOK ID - 8865838 TI - Communicatie cases. 22. PY - 2004 SN - 9013015239 PB - Alphen aan den Rijn Kluwer DB - UniCat KW - Communicatie ; organisaties KW - #SBIB:309H02 KW - #SBIB:044.AANKOOP KW - #SBIB:35H24 KW - #SBIB:35H500 KW - #KVHA:Communicatie; Nederlands KW - #KVHA:Websites KW - communicatie KW - casestudies KW - PR KW - 091 KW - Communicatiewetenschap: algemeen KW - Informatiemanagement bij de overheid KW - Bestuur en samenleving: algemene werken KW - public relations UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:8865838 AB - Het verhaal van de Hanzehogeschool Groningen is ontstaan uit de noodzaak om continuïteit te waarborgen in een extreem veranderende omgeving. Organisatorische, sociale, maatschappelijke, politieke en demografische veranderingen creëren de behoefte aan een houdbaar, gemeenschappelijk verhaal binnen een organisatie waarbij de losstaande trefwoorden van de gemeenschappelijke vertrekpunten aan elkaar worden gepraat tot een verhaal dat intern en extern (h)erkend wordt. Vraag een webmaster naar zijn hoogste werkdoel en hij zal antwoorden : zo veel mogelijk regelmatig terugkerende unieke bezoekers. Hij kan het bezoek aan zijn gemeentesite doorgaans staven met een schat aan statistische informatie die voor een prikkie elk moment van de dag, per week, per kwartaal, de herkomst van de bezoekers, welke informatie het meest is opgezocht, met welke trefwoorden de bezoekers informatie zoeken etc. Meten is weten en dat geldt zeker voor de webmaster. Maar vraag de webmaster of de bezoekers tevreden zijn met het aanbod en hij zal gaan gissen. Stel de vraag naar de strategie en hij zal zwijgen. Stel de vraag naar het beheer en hij zal wenen. Dit is het verhaal van een nieuwe positionering van de gemeentelijke website. De vernieuwing kreeg gestalte door de cultuurhistorische verhalen te benutten. SNS Bank zal nooit meer de oude worden, maar betreur dat niet. In 2000 mist de zesde bank van Nederland nog een uitgesproken imago. Nu, medio 2004, heeft de bank smoel en zelfvertrouwen gekregen. Tegelijkertijd zijn omzet, naamsbekendheid en marktaandelen gegroeid. Wat is er precies gebeurd? En wat was de rol van communicatie daarbij? We hebben meer gedaan dan een nieuw jasje aantrekken zegt de bank. Dat is ook zo. SNS Bank is terug gegaan naar haar wortels en heeft de boom opnieuw opgebouwd. Herpositionering is het toverwoord. Het begon allemaal met een grondige heroriëntatie, eind 2000. Daar vloeiden in 2001 strategische keuzes uit voort. Een keuze voor productleiderschap, voor retailen en voor meer centrale aansturing. Kortom : meer focus. Maar ook een keuze voor innovatie. Die vernieuwingsdrang kwam eind 2002 onder meer tot uiting in een nieuwe visuele identiteit en een nieuw reclameconcept : "zo kan het ook." Een geïntegreerd communicatieconcept pur sang. ER -