TY - BOOK ID - 8842920 TI - Samen smeden : werken met verhalen uit de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking AU - Koren, Gea AU - Ratering, Maria PY - 2012 SN - 9789088503030 PB - Amsterdam SWP DB - UniCat KW - personen met een mentale beperking KW - ouders-kind relatie KW - cliënt-hulpverlener relatie KW - kinderen met een beperking KW - zorgbehoefte KW - orthopedagogiek KW - Sociology of social care KW - Social policy and particular groups KW - hulpverlening KW - belevingsgerichte zorg KW - Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) KW - 364.6 KW - Personen met een handicap KW - Zorg KW - Hulpverleners KW - Mensen met een verstandelijke beperking KW - Verhalen KW - Vertellen KW - Persoon met een verstandelijke handicap KW - Verhaal KW - Oudere KW - Gemeenschap KW - School KW - Buurt UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:8842920 AB - Centraal in 'Samen smeden' staan de verhalen rond vier zorgvragers (cliënten bij Ilmarinen). Zij zijn niet of nauwelijks in staat om het eigen verhaal aan de buitenwereld te vertellen. Hiervoor hebben ze anderen nodig die hun stem willen zijn. Er zijn twee groepen mensen die dicht bij hen staan en ervaring hebben met het lezen van (het gedrag van) de zorgvragers. Enerzijds de ouders, anderzijds de medewerkers van de zorgorganisatie. Zorgvragers, ouders en familie en de medewerkers van de organisatie werken dagelijks samen. Deze samenwerking wordt ook wel de gouden driehoek genoemd. De narratieve benadering maakt ook de impuls tot wederzijds ontwikkelen zichtbaar en het leren dat van een échte ontmoeting uitgaat. Delen van representatieve werkverhalen biedt aanknopingspunten voor het (h)erkennen van de behoeften van de zorgvrager en dus... voor het leveren van zorg op maat. Na de verhalen wordt de (antroposofische) praktijk die uit de verhalen op licht verbonden met de dynamische kwaliteitszorg zoals die wordt gehanteerd vanuit de kernwaarden: verbinden, ontmoeten, ontwikkelen en organiseren. Er wordt ook ingegaan op de verschillende ontwikkelingsfasen van lerend werken en hoe de kracht van een verhaal daarbij behulpzaam kan zijn ER -