TY - BOOK ID - 85661618 TI - Aquatint worlds : travel, print, and empire : 1770-1820 AU - Fordham, Douglas AU - Yale University Press AU - Paul Mellon Centre for Studies in British Art PY - 2019 SN - 9781913107048 1913107043 PB - New Haven London London Yale University Press Paul Mellon Centre for studies in British art DB - UniCat KW - 762 KW - 762.2 KW - 76 <41> "17" KW - 76 <41> "18" KW - 094:910.4 KW - 094:910.4 Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Ontdekkingsreizen. Reizen. Expedities. Reisverhalen KW - Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Ontdekkingsreizen. Reizen. Expedities. Reisverhalen KW - 76 <41> "18" Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland--19e eeuw. Periode 1800-1899 KW - Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland--19e eeuw. Periode 1800-1899 KW - 76 <41> "17" Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland--18e eeuw. Periode 1700-1799 KW - Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland--18e eeuw. Periode 1700-1799 KW - 762.2 Etstechnieken: ets; vernis mou KW - Etstechnieken: ets; vernis mou KW - 762 Diepdruktechnieken in de grafische kunst KW - Diepdruktechnieken in de grafische kunst KW - Daniell, Thomas, KW - Alexander, William, KW - Daniell, Samuel, KW - Art KW - aquatint [printing process] KW - aquatinters KW - anno 1700-1799 KW - anno 1800-1899 KW - United Kingdom KW - Graphic arts KW - prints [visual works] KW - printing techniques UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:85661618 AB - In the late 18th century, British artists embraced the medium of aquatint for its ability to produce prints with rich and varied tones that became even more stunning with the addition of color. At the same time, the expanding purview of the British empire created a market for images of far-away places. Book publishers quickly seized on these two trends and began producing travel books illustrated with aquatint prints of Indian cave temples, Chinese waterways, African villages, and more. Offering a close analysis of three exceptional publications—Thomas and William Daniell’s Oriental Scenery (1795–1808), William Alexander’s Costume of China (1797–1805), and Samuel Daniell’s African Scenery and Animals (1804–5)—this volume examines how aquatint became a preferred medium for the visual representation of cultural difference, and how it subtly shaped the direction of Western modernism. ER -