TY - BOOK ID - 83625281 TI - Zicht op toetsen : toetsconstructie in het hoger onderwijs. PY - 1999 SN - 9023234642 PB - Essen Van Gorcum DB - UniCat KW - Evaluation Evaluatie KW - Examens Examens KW - Tests Tests KW - 489.54 KW - Evaluatie KW - Hoger onderwijs KW - Toetsen KW - 37 KW - 371.27 KW - 373.6 KW - Evaluatie (Beoordeling) KW - Evaluatie van leerlingen (klassenraad, schoolrapport, toetsen) KW - Evaluatiegesprekken KW - Examen KW - Examens KW - Examineren KW - Feedback KW - Normen KW - Onderwijs KW - Tests KW - Vraagtechnieken KW - Zelfevaluatie KW - Evaluatietechnieken: hoger onderwijs KW - Examens: hoger onderwijs KW - evaluatie van leerlingen KW - hoger onderwijs KW - s20110108.jpg KW - (zie ook: Schoolrapporten) KW - 371.21 KW - 378 KW - Evaluatie. KW - Evaluation Evaluatie. KW - Examens Examens. KW - Hoger onderwijs. KW - Tests Tests. KW - Toetsen. KW - Examens. KW - (zie ook: Schoolrapporten). KW - 371.21. KW - 378. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:83625281 AB - Onderwijs en toetsen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. . Toetsen sluiten doorgaans een onderwijsperiode af. Toetsen maken echter ook deel uit van het onderwijsproces. Een toets kan studenten in staat stellen doelmatiger te leren. Indien toetsen op een zorgvuldige wijze in het onderwijs worden geconstrueerd, vormen ze een middel om het leerproces van studenten te sturen. Met andere woorden, toetsen moeten niet worden gezien, en behandeld, als iets losstaands van onderwijs, ze vormen een integraal onderdeel van het onderwijsproces. Zicht op toetsen volgt een groep docenten die voor de taak staat een toets te construeren die aansluit op het gegeven onderwijs. Iedere stap van het toetsconstructie proces wordt uitgebreid besproken. Het constructieproces begint met het formuleren van de eindtermen en eindigt met het versturen van de uitslag aan studenten en de opleiding. Alle stappen van het constructieproces worden op een uitputtende manier behandeld.Dit boek is bedoeld voor docenten in het hoger onderwijs die op een zorgvuldige manier een toets willen construeren. Het is geen theoretisch boek; voorkennis is nauwelijks vereist. Noodzakelijke termen worden op een duidelijke manier uitgelegd met steeds een link naar de onderwijspraktijk van alledag.. Henk van Berkel heeft vijfentwintig jaar ervaring als onderwijskundige in het hoger onderwijs en is als universiteit hoofddocent werkzaam bij de Universiteit Maastricht. Hij heeft zijn inspiratie voor de inhoud van dit boek gehaald uit de talloze workshops die hij heeft gegeven in het hoger onderwijs. Daardoor is hij bekend met de praktische problemen die docenten ervaren bij het toetsconstructieproces. De inhoud van het boek biedt de oplossingen. (Bron: covertekst) ER -