TY - BOOK ID - 80297674 TI - Strategische communicatie: principes en toepassingen AU - Aarts, Noelle AU - van Woerkum, Cees PY - 2008 SN - 9789023244509 PB - Assen Van Gorcum DB - UniCat KW - Mass communications KW - sociale psychologie KW - communicatiemanagement KW - bedrijfscommunicatie KW - organisatiepsychologie KW - Communication Communicatie KW - Conversation Gesprek KW - Réseaux Netwerken KW - #SBIB:309H250 KW - 366.42 KW - strategisch management KW - communicatie KW - Interne en externe communicatie: algemene werken KW - Communicatiemanagement. KW - Strategisch management. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:80297674 AB - De hele dag door worden we bestookt met informatie en suggesties, bedoeld om ons ergens toe aan te zetten of juist van af te brengen, in het belang van onszelf of van de wereld om ons heen. Ook bij het bedenken van oplossingen voor de meest uiteenlopende problemen roepen we al gauw om meer of betere communicatie. Kortom, strategische communicatie is aan de orde van de dag. Dit boek gaat over principes en toepassingen van strategische communicatie. Het uitgangspunt is dat een goed begrip van de wijze waarop mensen met elkaar communiceren in verschillende contexten en gedegen inzicht in de mechanismen die daarbij een rol spelen, noodzakelijk zijn voor een effectieve toepassing van communicatie. Toepassingen vinden plaats in de context van probleemoplossing en innovatie, waarbij innovatie ruim wordt opgevat. Het gaat niet alleen om technische innovaties maar ook om sociale innovaties, zoals andere manieren om met elkaar te communiceren. De schrijvers richten zich op studenten die communicatie Studeren aan de universiteit of het hbo. Tegelijkertijd is het boek van nut voor communicatiespecialisten in organisaties die voortdurend worden geconfronteerd met innovatie en verandering, waaronder overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Ook voor professionals voor wie strategische communicatie een belangrijk aspect vormt van het dagelijkse werk - denk aan onderzoekers, beleidsfunctionarissen, artsen en ondernemers - is het boek van waarde. Veel hangt af van hun inzicht in de principes van communicatie en de vaardigheid daarmee om te gaan. Het boek is doorspekt met historische en actuele voorbeelden waarmee abstracte theorien en modellen niet alleen worden verduidelijkt, maar ook hun praktische toepassing en relevantie zichtbaar worden gemaakt.InhoudsopgaveAchtergronden en basisprocessen 1 Terreinverkenning Inleiding 1.1 Communicatie 1.2 Vernieuwing en verandering 1.3 Communicatie en verandering 1.4 Ethische kwesties 1.5 Besluit 2 Gedragsverandering Inleiding 2.1 Gedrag 2.2 Selectie- en constructieprocessen 2.3 Theorie van gepland gedrag 2.4 Besluitvorming 2.5 Verspreiding van vernieuwingen 2.6 Besluit 3 Benvloeding Inleiding 3.1 Persuasieve communicatie? 3.2 Overtuigingen en hun waardering 3.3 Het verwerken van argumenten 3.4 Argumenten nader bekeken 3.5 De rol van het onderbewuste 3.6 Besluit 4 Het gesprek Inleiding 4.1 Dagelijkse gesprekken 4.2 Discoursanalyse 4.3 Gesprekken en probleemoplossing 4.4 Het socratisch gesprek 4.5 Besluit Maatschappij en communicatie 5 Netwerken, communicatie en zelforganisatie Inleiding 5.1 De netwerksamenleving 5.2 Netwerken en gemeenschapsvorming 5.3 Gemeenschappen in de samenleving 5.4 Zelforganisatie: enkele basisprincipes 5.5 Sociale bewegingen 5.6 Besluit 6 Nieuwe media Inleiding 6.1 Een breekpunt in de mediale ontwikkeling 6.2 Consequenties voor zenders 6.3 Internet en de rest 6.4 Gebruikers ontmoeten gebruikers 6.5 Besluit 7 Communicatie met andersdenkenden Inleiding 7.1 Wat zijn andersdenkenden? 7.2 Cultuur 7.3 Cultuurverschil 7.4 Non-verbale communicatie 7.5 Omgaan met verschil 7.6 Communicatie met andersdenkenden, enkele uitgangspunten 7.7 Besluit Beleid en communicatie 8 Communicatie en beleidsvorming Inleiding 8.1 Communicatie als sluitstuk van beleidsvorming 8.2 Interactieve beleidsvorming: opmars en dilemma's 8.3 Anders denken over verandering 8.4 Planning en communicatie 8.5 Een werkplan voor planvormende communicatie 8.6 Besluit 9 Conflict en onderhandeling, framing en reframing Inleiding 9.1 Conflicten 9.2 Onderhandelen 9.3 Valkuilen bij onderhandelen 9.4 Framing en reframing 9.5 Risico en onzekerheid 9.6 Besluit 10 Planning van communicatie Inleiding 10.1 Kennen en kiezen 10.2 Planning van communicatie 10.3 Het eerste niveau: de instrumentenmix 10.4 Het tweede niveau: het communicatieplan 10.5 Het derde niveau: de activiteiten 10.6 Evaluatie van instrumentele communicatie 10.7 Besluit Wetenschap en communicatie 11 Communicatie en kennis Inleiding 11.1 Wat is kennis? 11.2 Categorien van kennis 11.3 Wetenschap en Communicatie 11.4 Interactieve kennisontwikkeling 11.5 Kennis en leren 11.6 Besluit Communicatie en organisatie 12 Communicatiemanagement Inleiding 12.1 Een organisatie en haar omgeving 12.2 Zelfreferentialiteit 12.3 Besluit ER -