TY - BOOK ID - 77872910 TI - Raising boys' achievement in secondary schools AU - Younger, Mike AU - Warrington, Molly AU - McLellan, Ros PY - 2005 SN - 1280948612 033522850X 9780335228508 9781280948619 0335216099 9780335216093 0335216080 9780335216086 0335216072 PB - Maidenhead Open University Press DB - UniCat KW - Teenage boys. KW - Developmental psychology KW - Educational psychology KW - Educational systems. Teaching systems KW - Teaching KW - Secondary education KW - Educational sciences KW - Great Britain KW - Academic achievement KW - Motivation in education. KW - Sex differences in education. KW - Teenage boys KW - Underachievers. KW - Sex differences. KW - Education (Secondary) KW - Evaluation. KW - Single-sex education KW - Boys KW - Academic performance KW - Masculinity KW - Girls KW - Education KW - Book UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:77872910 AB - De publicaties over de leerachterstand van jongens volgen elkaar in snel tempo op en de overheersende toon hierin gaat van ernstige bezorgdheid tot nogal paniekerig. Niet zo de auteurs van dit boek. Zij herinneren eraan dat in Groot-Brittannië de nationale examenresultaten van jongens én meisjes als groep er stelselmatig op vooruitgaan. Wel is het zo dat voor sommige vakken de meisjes hun score in een iets vlugger tempo verhogen dan de jongens. Hieruit besluiten dat jongens een leerachterstand oplopen is wel wat kort door de bocht. Verder citeren zij internationale bevindingen die het waarom verklaren van de plotse publieke belangstelling in de jaren negentig voor het slecht presteren van jongens. De auteurs zijn zich bewust van verschillen tussen jongens en meisjes. Zij zijn voorstander van strategieën die jongens én meisjes positief beïnvloeden zowel op vlak van behaalde resultaten als op vlak van zich goed voelen in de klas en op school. ER -