TY - BOOK ID - 77681467 TI - Alle kinderen vlot leren lezen: alle kinderen vlot leren lezen, is alle kinderen vlot leren lezen! Wat daarvoor in groep 1-5 komt kijken PY - 2004 SN - 9065085165 PB - Amersfoort CPS DB - UniCat KW - 475.26 KW - Basisonderwijs KW - Dyslexie KW - Lezen KW - Moedertaal KW - Technisch lezen KW - Technisch lezen-problemen KW - Didactics of languages KW - leesproblemen KW - leesonderwijs KW - 471.41 KW - Aanvankelijk lezen KW - Didactiek KW - Directe instructie KW - Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) KW - Lager onderwijs KW - Leesonderwijs KW - Leesontwikkeling KW - Woordenschat KW - Taal en verbale expressie KW - (zie ook: Leesvaardigheid) KW - Testjens KW - 071319.jpg KW - Lezen ; basisonderwijs ; didactiek UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:77681467 AB - Een goede leesvaardigheid is een basisvoorwaarde voor succes in de huidige samenleving. De auteur laat zien dat goed leesonderwijs (beginnend lezen) start met preventieve maatregelen. Vroegtijdige opsporing en onderkenning van leesproblemen in groep 1 - 3 is essentieel voor de verdere ontwikkeling van kinderen. In het eerste hoofdstuk beschrijft Vernooy de aanpak en organisatie van preventieve maatregelen bij beginnend lezen. In het tweede hoofdstuk wordt nader ingegaan op preventie en dyslexie. Ook hier aandacht voor definiering, signalering en aanpak. In hoofdstuk drie wordt het belang van protocolachtig werken bij preventie aangegeven. Hierbij wordt gewerkt met de BOV-signaleringslijn die volgens de auteur specifieker en effectiever werkt dan het veel toegepaste Protocol Leesproblemen en Dyslexie. (Bron: www.cps.nl) ER -