TY - BOOK ID - 74428821 TI - Pattern, crime and decoration AU - Gautherot, Franck AU - Kim, Seung-duk PY - 2020 SN - 9782378961275 2378961278 PB - Dijon : Presses du Réel, DB - UniCat KW - Art, American KW - Pattern and decoration (Art movement) KW - Feminism and art KW - Decoration and ornament in art KW - Arts and crafts movement KW - Decorative arts KW - Decoration and ornament KW - History KW - Islamic influences KW - Mexican influences KW - Indian influences KW - Themes, motives KW - Arts appliqués KW - Pattern and Decoration KW - Motif décoratif KW - Arts and crafts movement - United States - Exhibitions KW - Arts and crafts movement - History - 20th century - Exhibitions KW - Decorative arts - Islamic influences - Exhibitions KW - Decorative arts - Mexican influences - Exhibitions KW - Decorative arts - Indian influences - Exhibitions KW - Decoration and ornament - Themes, motives - Exhibitions KW - Art, American - 20th century - Exhibitions UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:74428821 AB - Pattern, Crime & Decoration presents an innovative American art movement that began in the mid-1970s and died out in the 1980s. Established by artists, often considered the last organized art movement of the 20th century, it chronologically overlaps with the end of Modernism and the onset of postmodernism, rejecting the rigid precepts of modernist formalism and enthusiastically embracing decorative patterns and non-Western art forms. Deeply rooted in feminism, it includes many female artists, seeking to emphasize forms of art and craft that are often overlooked and considered to belong to the domestic or decorative sphere, such as tapestry, quilting, wallpapers. or embroidery. By reacting to the purist and normative context of the dominant art forms of the time, such as minimal art and conceptual art, Pattern & Decoration signals the end of the reductive trajectory of modernism and that of of the start of a new era, by freely and subversively borrowing elements from the formal repertoire of the arts of Islam, Mexican or Indian cultures, including Roman or Byzantine mosaics. It diverts the rigidity of the minimalist grid to create repeated patterns, boldly highlighting figurative components, motley colors, volutes, arabesques and kitsch. The movement, gathered around the texts of art critic Amy Goldin (1926-1978) , was supported by gallery owners Holly Solomon in New York and Bruno Bischofberger in Switzerland. Although Pattern & Decoration enjoyed critical and commercial success from its inception, it gradually faded in the 1980s. 0Published following the eponymous exhibitions at MAMCO, Geneva, from October 10, 2018 to February 3, 2019 and at the Consortium Museum, Dijon , from May 16 to October 25, 2019. --machine-translated content. Pattern, Crime & Decoration présente un mouvement artistique américain novateur qui débuta au milieu des années 1970 pour disparaître au cours des années 1980. Établi par des artistes, souvent considéré comme le dernier mouvement artistique organisé du XXe siècle, il chevauche chronologiquement la fin du modernisme et le début du postmodernisme, en rejetant les préceptes rigides du formalisme moderniste et en adoptant avec enthousias me motifs décoratifs et formes d'art non-occidentales. Profondément ancré dans le féminisme, il inclut de nombreuses artistes femmes, cherchant à mettre l'accent sur des formes d'art et artisanat souvent négligées et considérées comme appartenant à la sphère domestique ou décorative, comme la tapisserie, le patchwork, les papiers peints ou la broderie. En réagissant face au contexte puriste et normatif des formes d'art dominantes de l'époque, tels l'art minimal et l'art conceptuel, Pattern & Decoration donne le signal de fin de la trajectoire réductive du modernisme et celui du début d'une ère nouvelle, en empruntant librement et de façon subversive des éléments du répertoire formel des arts de l'Islam, des cultures mexicaines ou indiennes, en passant par les mosaïques romaines ou byzantines. Il détourne la rigidité de la grille minimaliste pour créer des motifs répétés, mettant hardiment en relief composantes figuratives, couleurs bariolées, volutes, arabesques et kitsch.0Le mouvement, rassemblé autour des textes de la critique d'art Amy Goldin (1926-1978), était soutenu par les galeristes Holly Solomon à New York et Bruno Bischofberger en Suisse. Bien que Pattern & Decoration ait connu un succès critique et commercial dès ses débuts, il s'estompa progressivement dans les années 1980. 0Publié suite aux expositions éponymes au MAMCO, Genève, du 10 octobre 2018 au 3 février 2019 et au Consortium Museum, Dijon, du 16 mai au 25 octobre 2019. ER -