TY - THES ID - 72238317 TI - Human visual perception of materials in realistic computer graphics AU - Vangorp, Peter AU - Katholieke Universiteit Leuven PY - 2009 SN - 9789460181023 PB - Leuven Katholieke Universiteit Leuven DB - UniCat KW - 681.3*I3 <043> KW - Academic collection KW - 681.3*I3 <043> Computer graphics (Computing methodologies)--Dissertaties KW - Computer graphics (Computing methodologies)--Dissertaties KW - Theses UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:72238317 AB - Materialen zijn een essentiële component van realistische, driedimension ale (3D) computergrafieken. Elk materiaalmodel biedt een reeks parameter s om ieder aspect van het uitzicht te regelen. Het vereist wat ervaring om de juiste materiaalparameters te kiezen voor een gewenst resultaat. Het uitzicht van een materiaal wordt ook beïnvloed door de vorm van het voorwerp. We bespreken een brede, exploratieve studie over de invloed va n vorm op materiaalwaarneming, gebruik makend van een gelijk-of-verschil lend experiment met paarsgewijze vergelijkingen. De invloed blijkt voldo ende significant om een merkbaar verschil te veroorzaken in het waargeno men materiaal. Hoewel de meeste traditionele programma's voor materiaalb ewerking de materialen visualizeren op een bol, blijkt uit een analyse v an de psychometrische functie dat deze vorm het minst discriminerend is. Voorgestelde verbeteringen zijn het gebruik van een meer discriminerend voorwerp, of ideaal een rechtstreekse visualizatie op de bedoelde vorm. Een alternatieve oplossing bestaat erin de invloed van vorm op materiaal waarneming te compenseren. De invloed werd opgemeten door combinatie van de materiaal- en vorm-informatiebronnen (cue combination) in een experi ment met gedwongen keuze uit twee alternatieven (2-alternative forced ch oice, 2AFC). De opgemeten invloed blijkt een constant verschil in waarne ming te veroorzaken, enkel afhankelijk van de vorm. Door het invoermater iaal in de tegengestelde richting aan te passen, kan het materiaal opnie uw accuraat waargenomen worden. Als demonstratie werd deze oplossing ing ebouwd in een bestaand programma voor materiaalbewerking. In het laatste deel van deze dissertatie beschouwen we hoe men een scène onrechtstreeks kan observeren in reflecties in glanzende materialen. He t begrip "visuele equivalentie" werd toegepast om de waarheidsgetrouwhei d te bepalen van dynamische scènes met vervormde reflecties. Eigenschapp en van het uitzicht, zoals vorm, beweging en belichting, werden beoordee ld in gelijk-of-verschillend en 2AFC experimentele ontwerpen. Ronddraaie nde voorwerpen vertonen equivalentie voor kleine vervormingen. Equivalen tie van translerende voorwerpen is afhankelijk van de geloofwaardige bew eging van glans en reflecties geproduceerd door de interpolatiemethode v oor de belichting. In deze dissertatie hebben we doordachte experimentele ontwerpen en gron dige statistische analyses gemaakt. Dankzij kwalitatieve technieken voor fotorealistische beeldsynthese, zoals differentiële beeldsynthese, glob ale belichting en beeldgebaseerde belichting, kunnen we onze resultaten rechtstreeks veralgemenen tot een brede waaier van reële en virtuele toe passingen. ER -