TY - BOOK ID - 657342 TI - Ieders leer-kracht : binnenklasdifferentiatie in de praktijk AU - Struyven, Katrien AU - Coubergs, Catherine AU - Gheyssens, Esther AU - E.a. PY - 2015 SN - 9789462921788 9462921784 PB - Leuven/Den Haag Acco DB - UniCat KW - Differentiatie KW - Onderwijs. KW - Secondary education KW - Primary education KW - didactische werkvormen KW - differentiële opvoeding KW - Didactic strategies KW - lager onderwijs KW - Research on teaching KW - SO (secundair onderwijs) KW - Differentiatie ; basisonderwijs KW - Differentiatie ; secundair onderwijs KW - 454.23 KW - Binnenklasdifferentiatie KW - differentiatie KW - 474.23 KW - #PBIB:+105.50 KW - binnenklasdifferentiatie KW - 371.048 KW - 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze KW - Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze KW - Didactische principes KW - Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren KW - Aids and devices KW - Study and teaching KW - Curricula KW - Belgium KW - Teaching methods KW - Apprenticeship programs KW - Handbooks, vade-mecums, etc. KW - Onderwijsonderzoek KW - Didactische werkvormen KW - Lager onderwijs KW - Secundair onderwijs KW - PXL-Education 2015 KW - basisonderwijs KW - onderwijsstrategie KW - Onderwijspraktijk KW - Onderwijsfilosofie KW - Leerprocessen KW - Klassenmanagement KW - Didactisch principe KW - Leerproces UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:657342 AB - Het bieden van differentiatie in leerstof en aanpak is een van de grootste uitdagingen in de onderwijspraktijk, zeker in het basisonderwijs waar alle niveaus nog bij elkaar zitten. Dit boek biedt praktische handvatten om met differentiatie in de klas aan de slag te gaan. Leerlingen verschillen in de manier waarop ze het best leren en ze verschillen in wat ze al kunnen en weten. Daardoor is niet iedere methode voor alle leerlingen even geschikt. Differentiatie komt tegemoet aan die verschillen. Die diversiteit kan men ook benutten: zo kunnen leerlingen ook van elkaar leren. Stap-voor-stap wordt deze methode uitgewerkt: eerst wordt aandacht besteed aan de diverse verschillen tussen leerlingen, dan aan de didactische toepassingen, vervolgens aan diverse praktische tips voor de lespraktijk, aan evaluatie van het leerproces en aan de bijdrage van de diverse betrokkenen. Afgesloten wordt met inspirende modellen en verwante concepten. Met een duidelijke inhoudsopgave en een lijst met referenties. Drie schrijfsters zijn verbonden aan Vakgroep Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel en één is coördinator van het Brussels Expertisenetwerk Onderwijs van de Universitaire Associatie Brussel. Voor leerkrachten basis- en voortgezet onderwijs. © NBD Biblion ER -