TY - BOOK ID - 624281 TI - Een leerlijn zwemmen : safe and simple AU - Roelandt, Filip AU - Van Gerven, Peter AU - Soons, Bart AU - Van Schuylenbergh, Reinout PY - 2014 SN - 9789033498329 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - Zwemmen KW - Didactiek. KW - zwemmen KW - Didactics of sports and games KW - Zwemmen ; didactiek KW - Didactiek KW - Leerlijnen KW - Veiligheid KW - 617.91 KW - Watergewenning KW - 477.8 KW - bewegingsopvoeding KW - didactiek KW - Leerlijnen(Groeilijnen) KW - watergewenning KW - Bewegingsopvoeding KW - leerlijnen KW - veiligheid KW - KHCA KW - didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding KW - Didactiek van sport en spel KW - PXL-Education 2015 KW - basisonderwijs KW - Lichamelijke opvoeding KW - Sport KW - Jeugd KW - Technologie KW - Voeding KW - Maatschappij KW - Drank KW - Gezondheid KW - Jongere KW - watersport UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:624281 AB - Iedereen leert zwemmen, maar welke zwemslag het kind als eerste leert, is hierbij niet de belangrijkste vraag. Leer kinderen een techniek kiezen waarbij ze zich veilig en goed voelen. De motorische ontwikkeling en veiligheid in en rond het water staat voorop. Zwemmen kan vanuit verschillende standpunten bekeken worden: als competitiesport, als gezonde manier van bewegen en ook als belangrijke vaardigheid naar de veiligheid in en rond het water. Vanuit dit laatste oogpunt moet leren zwemmen een maatschappelijk recht blijven. Iedereen zou de vaardigheid van zich veilig te verplaatsen in het water, aangeleerd moeten krijgen. Het louter kunnen overbruggen van een bepaalde afstand in het zwembad, geeft geen voldoende indicatie dat het kind 'watersafe' is en bijgevolg schept dit een vals veiligheidsgevoel bij ouders en kind. Een kritische kijk op de klassieke leerlijnen en het ontwikkelen van een alternatieve leerlijn, met 'water-safety' als centraal gegeven, dringt zich op. Baan Vier heeft, in samenspraak met alle stakeholders in het Vlaamse landschap voor zwemonderricht, een nieuwe leerlijn zwemmen ontwikkeld. Dit boek beschrijft deze nieuwe leerlijn zwemmen; een vijf stappenplan van waterwennen tot doelmatig voortbewegen in het water. Het boek biedt een theoretische houvast aan iedereen die bij het zwemonderricht betrokken is. ER -