TY - BOOK ID - 61525325 TI - Zelfregulatie in een notendop AU - Gerats, Kim AU - van der Mark, Jenneken PY - 2020 SN - 9789079336326 PB - Helmond Uitgeverij OMJS DB - UniCat KW - 454.23 KW - Zelfregulatie (psychologie) KW - Zelfregulatie KW - Zelfsturend leren KW - Leerstrategieën KW - Leerstrategie KW - Didactic strategies KW - zelfsturing KW - leerstijlen UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:61525325 AB - Leerlingen (mede-)eigenaar laten zijn van hun eigen leerproces is cruciaal voor een optimale ontwikkeling, voor het vergroten van intrinsieke motivatie en voor het bevorderen van leerprestaties.In hoeverre hebben we hier al echt aandacht voor in het Nederlandse onderwijs? Wat kun je doen ? als leraar, maar ook als school ? om een omgeving te creëren waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen tot zelfregulerende individuen?Meerdere factoren lijken invloed te hebben op deze ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan motivatie, de ontwikkeling van executieve functies, de kracht van feedback en het inzetten van formatief evalueren. Het best komt deze ontwikkeling op schoolniveau tot zijn recht door vanuit visie hieraan te werken. Zo lukt het een uitdagende leeromgeving te creëren die past bij wat iedere individuele leerling nodig heeft voor de eigen ontwikkeling.(https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/zelfregulatie-in-een-notendop.html) ER -