TY - BOOK ID - 612401 TI - Aan de slag met je klas : een oplossingsgerichte kijk op leraar zijn : tips, praktijkvoorbeelden en reflectiemomenten PY - 2013 SN - 9789044130553 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Teacher education. Teacher's profession KW - lerarenberoep KW - klassenmanagement KW - leraren KW - zelfevaluatie KW - Didactic strategies KW - Leerlingbegeleiding KW - 454.22 KW - Oplossingsgericht onderwijs KW - Relatie leraar-leerling KW - omgangsvormen KW - Reflecteren (Terugblikken) KW - Leraren basisonderwijs KW - Reflectie KW - Teamwerk KW - 454.23 KW - didactische principes KW - reflecteren KW - Klassenmanagement KW - 37.064 KW - Oplossingsgericht werken KW - Klasmanagement KW - Leerlingen KW - Onderwijsstijlen KW - Elementary school teachers KW - Classroom management KW - School management and organization KW - Belgium KW - Onderwijsstrategieën KW - Lesgeven KW - Onderwijsstrategie KW - Internationalisering KW - Sociology of education KW - Primary education KW - Secondary education KW - 184 Kinderrechten en Onderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:612401 AB - Hoe slaag jij als leraar erin om het beste uit je leerlingen naar boven te halen? Welke troeven zet je in om je leerlingen in beweging te brengen? Wil je als leraar te weten komen wat jouw unieke kwaliteiten zijn? Hoe ga je om met een veranderend mensbeeld en maatschappelijke invloeden? Hoe blijf je als leraar en als mens overeind in de klas? Dit boek laat leraren reflecteren over deze en andere vragen. Met de concrete tips, suggesties en bruikbare tools kan elke leraar onmiddellijk aan de slag. De eigen kijk op onderwijs biedt vele, brede groeikansen aan leraren. Oplossingsgericht werken is meestal leuk: voor de leerling want hij voelt zich ernstig genomen, voor de leraar want de kans dat je leerlingen meewerken is groot. Deze positieve wisselwerking is motiverend en bovendien werkzaam. Recent onderzoek toont aan dat oplossingsgerichte interventies specifieke zenuwbanen activeren die nodig zijn voor een ‘goed gevoel’. Nieuwe denkwijzen maken nieuwe banen in de hersenen en hoe meer herhaling, hoe sterker het spoor. Oplossingsgericht werken lost dus niet alleen problemen op, het geeft bovendien een extra training en dynamiek om toekomstige problemen aan te pakken. Eenmalige interventies kunnen verandering brengen. Een nieuwe gewoonte vraagt meer. ER -