TY - BOOK ID - 5845476 TI - Hulpverlening aan jeugd en gezin : systeemgericht werken met adolescenten AU - Noordegraaf, Martine AU - Vierwind, Gert PY - 2013 SN - 9789046903476 PB - Bussum Coutinho DB - UniCat KW - gezinspedagogiek KW - jeugdhulpverlening KW - Age group sociology KW - ontwikkelingspsychologie KW - jeugdzorg KW - adolescenten KW - Social welfare methods KW - gezinsbegeleiding KW - Sociology of the family. Sociology of sexuality KW - hulpverlening KW - Social policy and particular groups KW - 323 KW - Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) KW - Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) KW - Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen KW - PXL-Social Work 2014 KW - sociologische aspecten KW - ethische aspecten KW - theorie en praktijk KW - Hulpverlening KW - Gezinnen KW - Systeemtheorie KW - Beroepspraktijk KW - Jeugd KW - Adolescenten KW - Gezinsbegeleiding KW - Gezinszorg KW - Jeugdhulpverlening KW - Gezin KW - Geschiedenis KW - Thuiszorg KW - Atlas KW - Museum KW - Ouderenzorg KW - Jongere UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5845476 AB - Het gezin en de familie nemen in het leven van adolescenten een zeer belangrijke plaats in. Vandaar dat hulpverlening aan adolescenten niet alleen gericht moet zijn op deze jongeren, maar op het hele gezinssysteem. Dit boek biedt een inleiding op het werken met gezinnen met adolescenten waarin vanuit praktijk, theorie en techniek handvatten worden gegeven voor de beroepspraktijk. De 'hoe-vraag' staat centraal: hoe ziet de relatie tussen adolescenten en hun opvoeders eruit? Hoe ziet het werkveld eruit? Hoe gaan ervaren hulpverleners te werk?Het boek bestaat uit drie delen.Deel 1 behandelt de praktijk van het werken met gezinnen met adolescenten. In deel 2 wordt de theoretische context van het werken met gezinnen met adolescenten uiteengezet. Daarbij is gekozen voor een benadering vanuit de ontwikkelingspsychologie, de sociologie en de ethiek. In deel 3 leggen de auteurs de hulpverleningspraktijk onder de microscoop. Wat zijn voorbeelden van goede praktijken waar aankomende en beginnende (gezins)hulpverleners van kunnen leren? De analyses in dit deel zijn opgebouwd met behulp van transcripten uit de praktijk ER -