TY - BOOK ID - 58327125 TI - Formatief toetsen in de les : toetsen van het leren, om te leren AU - Berben, Meike AU - Vos, Roel AU - Koopman, Joke PY - 2020 SN - 9789065081698 PB - CPS DB - UniCat KW - Didactic evaluation KW - Secondary education KW - evaluatie (onderwijs) KW - SO (secundair onderwijs) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:58327125 AB - In onderwijsland is formatief toetsen een hot item. Het gaat om een cyclisch proces met drie ingrediƫnten: doel, toets en gevolg, dat erop is gericht zichtbaar te maken wat er al geleerd is, maar vooral ook wat nog niet geleerd is. Zo kunnen specifieke leerbehoeften in beeld komen waarop in de les ingespeeld kan worden. Deze vorm van toetsen geeft dus feedback over hoe het leerproces aangepast moet worden. Dit boek van het CPS, geschreven door drie specialisten uit de praktijk, biedt een handzaam, begrijpelijk en toepasbaar model van formatief toetsen. Bij de drie basisbestandsdelen: doel, toets en gevolg, worden voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief toetsen in de les te kunnen gebruiken. Elk hoofdstuk besluit met een samenvatting. Tevens besteden de auteurs aandacht aan de voorwaarden en technieken, ICT en het cyclisch karakter van deze toetsvorm. Met vier praktische bijlagen en literatuurlijst. Een nuttige en belangrijke aanwinst voor het onderwijs, met name gericht op het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. ER -