TY - BOOK ID - 58291524 TI - Schrijfwijzer PY - 2020 SN - 9024409683 9789024409686 9789024428533 PB - Amsterdam Boom DB - UniCat KW - Onderzoek KW - Diagnose KW - Data-analyse KW - Dataverwerking KW - Rapporteren KW - Nederlands. KW - Spelling. KW - Stilistiek. KW - Stilistics KW - Dutch language KW - Nederlands KW - #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands KW - 765.40 KW - Creatie en productie - Schrijven KW - Communication écrite KW - Méthodologie KW - Méthodologie. KW - Ontwikkeling KW - Leerlijn KW - Onderzoek (wetenschap) KW - Méthodologie. KW - 770 KW - Taalkunde en taalbeheersing UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:58291524 AB - Richtlijnen over zinsbouw, woordgebruik, leestekens en spelling bestemd voor ambtenaren en anderen die beroepshalve teksten moeten samenstellen. - In dit boek wordt aan studenten in de bedrijfseconomie en de bedrijfskunde uitgelegd hoe goed empirisch onderzoek er uit zou kunnen of zelfs moeten zien. Dat gebeurt aan de hand van de fasen van het onderzoeksplan, zoals: vooronderzoek, probleemstelling, literatuurstudie, onderzoeksaanpak, verzameling en verwerking van data en rapportage. Er worden praktische tips gegeven voor het opzetten of uitvoeren van een interview. Voor statistische details kan men in de gespecialiseerde literatuur terecht. Ook lastige beroepsethische vragen komen aan de orde. Bijvoorbeeld: wanneer het onderzoek plaatsvindt in een krachtenveld van tegenstrijdige belangen (wat een bedrijf toch vaak is), hoe bewaar je dan als onderzoeker je onafhankelijkheid en objectiviteit? Methodologie saai? Het ambacht van onderzoeker wordt hier op goede leesbare wijze gepresenteerd en met voorbeelden geïllustreerd. De auteurs, verbonden aan de Vrije Universiteit, laten de lezer delen in hun researchervaringen. Zo is een heldere en bruikbare onderzoekshandleiding ontstaan. Het boek concentreert zich, zoals de titel zegt, op bedrijfswetenschappelijk onderzoek. Voor het ontwerpgerichte praktijkonderzoek kan men beter terecht bij A.C.J. de Leeuw, "Bedrijfskundige methodologie" (Van Gorcum, Assen, 1996)*. ER -