TY - BOOK ID - 5794023 TI - Ernstige reken-wiskundeproblemen en dyscalculie AU - van Groenestijn, Mieke AU - Borghouts, Ceciel AU - Janssen, Christien PY - 2011 SN - 9789023247630 PB - Assen Koninklijke Van Gorcum DB - UniCat KW - Basisonderwijs KW - Buitengewoon onderwijs KW - Rekenstoornissen KW - Dyscalculie. KW - Nederland. KW - Basisonderwijs. KW - basisonderwijs KW - BUITENGEWOON BASISONDERWIJS KW - Primary education KW - leerstrategieƫn KW - Orthopedagogics KW - remediƫrend rekenen KW - dyscalculie KW - leerstoornissen KW - rekenproblemen KW - 464 KW - leerproblemen KW - orthopedagogiek KW - zorgverbreding KW - 464.2 KW - Buitengewoon lager onderwijs KW - Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) KW - Zorgverbreding KW - Dyscalculie KW - Rekenproblemen KW - rekenproblemen (ler) KW - Leerstoornissen KW - Rekenproblemen ; kinderen KW - Zorgverbreding ; onderwijs KW - Onderwijs KW - Rekenproblemen; kinderen KW - kinderen met leerproblemen KW - Kinderen met rekenproblemen KW - Kinderen met leerproblemen KW - Wiskunde KW - Lager onderwijs KW - Kleuteronderwijs KW - Buitengewoon basisonderwijs KW - Leerlingbegeleiding KW - Rekenprobleem KW - Rekenstoornis UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5794023 AB - De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) heeft het initiatief genomen om het onderwerp ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie op de onderwijsagenda te zetten en stappen te ondernemen om te komen tot landelijke eenduidigheid. Het ministerie van OCW heeft in 2008 een subsidie toegekend om het protocol te ontwikkelen. Het landelijk protocol voor leerlingen van 4 tot 12 jaar met (Ernstige) RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (protocol ERWD) richt zich op het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Het doel van rekenwiskunde-onderwijs is functionele gecijferdheid, ?afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. ?Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties. Het protocol geeft aanwijzingen om dit doel langs een aantal stappen te bereiken, met name wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt. Het protocol is geschreven voor allen die zich direct of indirect met het rekenwiskunde-onderwijs bezig houden binnen de scholen en daaromheen, maar bevat ook nuttige informatie voor ouders. Het protocol beoogt een leidraad te zijn voor: het ontwikkelen van goed rekenwiskunde-onderwijs; het zorgvuldig afstemmen van het onderwijs op de ontwikkeling van kinderen; het voorkomen van rekenwiskunde-problemen; het gericht begeleiden van leerlingen met rekenwiskunde-problemen en dyscalculie; het ontwikkelen van rekenbeleid; het ontwikkelen van zorgbeleid. Belangrijk is dat er een doorgaande leerlijn rekenen richting voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs is. Ook het protocol ERWD zal die uitbreiding krijgen. ER -