TY - BOOK ID - 5769319 TI - Rekenen met hele getallen op de basisschool AU - Veltman, Ans AU - Van den Heuvel-Panhuizen, Marja PY - 2010 SN - 9789001765095 PB - Groningen Wolters-Noordhoff DB - UniCat KW - Rekenen KW - Basisonderwijs. KW - lager onderwijs KW - Didactics of mathematics KW - Didactics of primary education KW - wiskunde KW - basisonderwijs KW - getallenkennis KW - hoofdrekenen KW - rekenen KW - tafels KW - 475.4 KW - Aftrekken(Bewerkingen) KW - Didactiek (Vakdidactiek) KW - Getalbegrip KW - Getallenkennis KW - Lager onderwijs KW - Leerlijnen(Groeilijnen) KW - Optellen(Bewerkingen) KW - Schattend rekenen KW - Vermenigvuldigen(Bewerkingen, Tafels van vermenigvuldiging) KW - Wiskunde KW - Aftrekken KW - Didactiek KW - Optellen KW - Vermenigvuldigen KW - aftrekken KW - didactiek KW - opstellen KW - schattend rekenen KW - vermenigvuldigen KW - Leerlijnen KW - Doelen KW - Tussendoelen Annex Leerlijnen KW - Leerlijn KW - Doelstelling UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5769319 AB - Zicht hebben op de manier waarop basisschoolleerlingen leren rekenen vormt een belangrijke voorwaarde voor het geven van goed rekenonderwijs. De uitgave Rekenen met hele getallen op de basisschool biedt pabostudenten een praktisch leerboek met opdrachten om zich de leerlijn voor het rekenen met hele getallen eigen te maken. Deze uitgave biedt houvast bij het opbouwen van vakdidactische kennis en vaardigheden bij het leren rekenen van basisschoolleerlingen. Alle aspecten van het rekenen met hele getallen komen aan bod. Het volledige leerproces van groep 1 tot en met groep 8 wordt gevolgd. Het boek bevat hoofdstukken over groeiend getalbegrip, rekenen tot twintig en tot honderd, tafels, hoofdrekenen, schriftelijk rekenen, schatten, getallen en getalrelaties en rekenen met rekenmachine. Het boek is toegespitst op de aankomende leerkracht doordat er naast de beschrijvingen van leerlijnen, per rekenonderdeel concrete voorbeelden van rekenactiviteiten uit gangbare rekenmethoden opgenomen zijn. Daarnaast worden een practicum op eigen niveau met een reflectie en praktijkopdrachten voor studenten gegeven. De laatste jaren is er een hausse aan uitgaven over rekenen in de basisschool: van het wonder dat rekenen heet tot rekenregels, van het oefenen van rekenvaardigheden tot rekenen als integraal onderdeel van ontwikkelingsgericht leren, maar ook van brede leer- en ontwikkelingslijnen rekenen tot digitale (reken)hersentrainers. Deze uitgave geeft op overzichtelijke wijze een dwarsdoorsnede van dit alles: rekenen met hele getallen wordt op een theoretische, didactische en praktische wijze uitgewerkt. Elk hoofdstuk start met een practicum dat dwingt tot bezinning en nadenken over de behandelde thematiek. Dan is er aandacht voor rekenactiviteiten met kinderen, zelf rekenopdrachten ontwerpen, vervolgactiviteiten bedenken, kennis ontwikkelen ten aanzien van oplossingsstrategien en zelf rekenopgaven oplossen.Vervolgens is er aandacht voor hoofdrekenen groep 5-8; groeiend getalbegrip voorschoolse Periode; rekenen tot tien, twintig, honderd; tafels in groep 4 en 5; schriftelijk rekenen in groep 6-8; schattend rekenen in groep 6-8; rekenen met de rekenmachine in groep 7-8 n getallen en getalsrelaties in groep 5-8. Het hele elementaire rekenproces met hele getallen passeert de revue. Nog nooit werd het vak rekenen zo aanstekelijk leuk gepresenteerd aan (aankomende) leerkrachten Inhoudsopgave : 1 Hoofdrekenen in groep 5-8 1.1 Een practicum als start: Hoofdrekenen 1.2 Wat is hoofdrekenen? 1.3 Drie vormen van hoofdrekenen 1.4 De hoofdrekenles 1.5 Literatuurtips 2 Groeiend getalbegrip in voorschoolse periode en groep 1 en 2 2.1 Een practicum als start: Verschillende getallen 2.2 (Voor)schoolse periode: ontluikende gecijferdheid 2.3 Prentenboeken 2.4 Tellen in groep 1 en 2 2.5 Tellen-en-rekenen in groep 2 (3) 2.6 Ideenboeken en werkbladen voor het rekenen met kleuters 2.7 Literatuurtips 3 Rekenen tot tien, tot twintig en tot honderd in groep 3 en 4 3.1 Een practicium als start: Tovervierkanten 3.2 Rekenen tot tien, tot twintig en tot honderd 3.3 Rekenen tot tien 3.4 Rekenen tot twintig 3.5 Rekenen tot honderd 3.6 Literatuurtips 4 Tafels in groep 4 en 5 4.1 Een practicum als start: Rekenen in de basisschool van Walt Disney 4.2 De zin van het leren van de tafels van vermenigvuldiging 4.3 Verschillende fasen bij het leren van de tafels 4.4 Drie niveaus van opereren 4.5 Delen 4.6 Oefenen van de tafels 4.7 Tafeldiploma 4.8 Literatuurtips ER -