ID - 57040672 TI - Het didactische werkvormenboek : variatie en differentiatie in de praktijk AU - Hoogeveen, Piet AU - Winkels, Jos PY - 2018 SN - 9789023255611 9789023255918 PB - Assen Koninklijke Van Gorcum DB - UniCat KW - Didactic strategies KW - differentiële opvoeding KW - didactische werkvormen KW - Didactiek KW - Didactische werkvormen KW - Leerprocessen KW - Instructie KW - 37.02 KW - activerende werkvormen KW - didactiek KW - PXL-Education 2019 KW - PXL-Ebooks 2020 KW - Nederlands taal KW - Nederlandse taal KW - Werkvormen. KW - Didactiek. KW - 454 KW - kunsteducatie KW - didactisch proces KW - didactische principes KW - onderwijs KW - leerprocessen KW - Didactiek (algemeen) KW - werkvormen en leeractiviteiten KW - Didactische werkvorm KW - Didactics UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:57040672 AB - Door de juiste didactische werkvorm te kiezen, kunnen docenten met maximaal effect onderwijs geven. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 didactisch onderbouwde werkvormen. Ook legt het de link naar de theorie en helpt het docenten om voor iedere onderwijsvraag de juiste werkvorm te kiezen. Een handig alfabetisch overzicht vat de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen samen.In deze twaalfde herziene editie van Het didactische werkvormenboek besteden de auteurs meer aandacht aan het gebruik van (interactieve) media als werkvorm of als hulpmiddel bij werkvormen. Ook is het hoofdstuk over activerende didactiek uitgebreid. De toenemende verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leerproces, heeft namelijk ook gevolgen voor de keuze van de juiste werkvormen door de docent.Er zijn nieuwe werkvormen bijgekomen en een aantal werkvormen is geactualiseerd.Het didactische werkvormenboek biedt (toekomstige) docenten een schat aan mogelijkheden om effectief en attractief les te kunnen geven aan hun leerlingen. Een boek vanuit de praktijk voor de praktijk!AuteursPiet Hoogeveen studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs onderwijskunde aan de universiteit van Groningen. Hij was van 1977 tot 2015 als docent onderwijskunde verbonden aan de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) te Nijmegen.Jos Winkels studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs Onderwijskunde aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij was werkzaam in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs. Vervolgens werkte hij als docent onderwijskunde aan de hogescholen in Nijmegen en Tilburg. Daarna was hij senior wetenschappelijk medewerker beroepsonderwijs en bedrijven bij Cito in Arnhem. Thans houdt hij zich vooral bezig met ontwikkelingen op het gebied van werkvormen.(Bron: http://vangorcum.nl/) ER -