TY - BOOK ID - 5633909 TI - Kijk op emoties : theorie en praktijk in ontwikkeling en opvoeding. AU - Terwogt, Mark Meerum AU - Schulze, Hans Joachim PY - 2003 SN - 906665516X PB - Amsterdam SWP DB - UniCat KW - Ontwikkelingspsychologie KW - Pedagogiek KW - Sociaal-emotionele ontwikkeling KW - Morele ontwikkeling KW - Emoties KW - Pesten KW - Geweld KW - Obesitas KW - Psychopathologie KW - Gedragsproblemen KW - Rekenproblemen KW - Kinderen KW - Seksualiteit KW - Gehandicapten KW - Jeugdzorg KW - Gezinsopvoeding KW - Leesproblemen KW - Orthopedagogiek KW - 159.9 KW - #KVHB:Emoties KW - #KVHB:Orthopedagogie KW - 415.3 KW - emoties KW - emotionele ontwikkeling KW - hulpverlening KW - jeugdzorg KW - ontwikkelingspsychologie KW - Agressie (geweld, woede) KW - Eetstoornissen (dwangmatig eten) KW - Emotioneel gestoorde kinderen en kleuters KW - Emotionele problemen KW - Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) KW - Gedragsstoornissen bij personen met verstandelijke handicap (probleemgedrag bij personen met een verstandelijke handicap, psychische stoornissen bij personen met een verstandelijke handicap) KW - Kinderen met een verstandelijke handicap KW - Leesstoornissen (woordblindheid) KW - Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) KW - Seksualiteit van personen met een verstandelijke handicap KW - 415 KW - emoties (gez) KW - Jeugd KW - Opvoeding KW - Personen met een mentale handicap KW - Stress KW - Theory of Mind KW - Psychologie KW - Uitvoerende functies KW - probleemkinderen KW - emotionele problemen KW - gedragsstoornissen KW - Developmental psychology KW - Orthopedagogics KW - orthopedagogiek UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5633909 AB - Emoties bevatten een irrationele component waarop wetenschappers en opvoeders slechts moeizaam greep krijgen. Dat neemt niet weg dat de menselijke interactie altijd op een samenspel tussen denken en gevoel gebaseerd is. Een gebrek aan aandacht voor de emotionele component kan daarom verstrekkende gevolgen hebben. Dit boek verschaft de lezer een theoretisch perspectief op de emotionele ontwikkeling (en de daarmee samenhangende morele ontwikkeling) van kinderen en adolescenten. Maar daarnaast wordt vooral ook aandacht geschonken aan een aantal kenmerkende problemen die tot afwijkend gedrag leiden. Ook de rol van de opvoeder - binnen en buiten het gezin - wordt expliciet in deze beschouwing opgenomen. ER -