TY - BOOK ID - 5591664 TI - Algemene pedagogiek en culturele diversiteit. PY - 1992 SN - 9026661045 PB - Nijkerk Intro DB - UniCat KW - 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE KW - algemene pedagogiek KW - cultuurpedagogiek KW - opvoedingsdoelen KW - 454.6 KW - Culturele uitwisseling ; onderwijs KW - pedagogie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5591664 AB - Dit boek is te lezen als een actuele inleiding in de algemene pedagogiek. Actueel omdat een groot gedeelte gaat over recente problemen van opvoeding en onderwijs. Zoals bijvoorbeeld de zin en waarde van islamitisch onderwijs en de mogelijkheid van een gedeeld leerplan (algemene vorming) voor een cultureel gedifferentieerde jonge generatie. Het boek is ook een pleidooi voor de handhaving van bepaalde klassie pedagogische grondbegrippen in tijden van snelle sociaal-culturele verandering en grote pluriformiteit. Terwijl de algemene theoretische pedagogiek de grondstructuur van opvoeding als cultuurhistorisch handelingsveld in het algemeen doordenkt, is cultuurpedagogiek gericht op vragen die de verhouding tussen opvoeding en een specifiek culturele en historische context betreffen. Welke culturele inhouden moeten in deze tijd worden overgedragen, aan wie, wanneer en hoe en waarom? Hiermee is het boek tevens te lezen als een nadere bepaling van wat cultuurpedagogiek zou kunnen inhouden. (Bron: covertekst) ER -