TY - BOOK ID - 5590965 TI - Oefeningen bij Deskundig hulpverlenen. Een model, vaardigheden en methoden AU - Egan, Gerard AU - Lopes Cardozo, M. PY - 1986 SN - 9025500153 PB - Assen Assen Van Gorcum Dekker & van de Vegt DB - UniCat KW - Hulpverlening KW - Klinische psychologie KW - Methodiek. KW - Psychologische begeleiding. KW - #KVHB:Agogiek KW - #KVHB:Hulpverlening KW - 305.8 KW - 321.3 KW - communicatie KW - counseling KW - gezondheidszorg KW - hulpverlening KW - methodisch hulpverlenen KW - sociale vaardigheden KW - sociale wetenschappen KW - psychiatrie KW - psychiatrische verpleegkunde KW - Communicatie KW - Methodiek KW - Methodologie KW - Vaardigheden KW - Professionalisering UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5590965 AB - Dit boek van de Amerikaanse psycholoog Gerard Egan behoort sinds het verschijnen van de Nederlandse versie in 1980 tot de klassieke titels voor de beroepsopleiding in de agogische vakken. Ook daarvoor werd Egan's boek in oorspronkelijke editie (The Skilled Helper) al veel gebruikt. De auteur bouwt in zijn werk systematisch een beeld op van de vaardigheden waar het op aan komt in het hulpverleningsproces. Vaardigheden die ieder van ons in meer of mindere mate bezit en van tijd tot tijd aanwendt, maar die bij uitstek tot de kundigheid van de professionele hulpverlener behoren. In de eerste editie van zijn 'Deskundig hulpverlenen' onderscheidde Egan fasen in het hulpverleningsproces, die telkens andere eisen stellen, zowel aan hulpverlener als aan hulpvrager. Om de noodzakelijke vaardigheden makkelijker te kunnen aanleren, ontwierp Egan een hulpverleningsmodel, waarmee een brug werd geslagen tussen theorie en praktijk. In deze grondig herziene versie van 'Deskundig hulpverlenen' wordt het hulpverleningsmodel nader uitgewerkt en uitgebreid met nieuwe gegevens. De oefeningen zijn bedoeld om de vaardigheden van het ontwikkelingsmodel, zoals in 'Deskundig hulpverlenen' omschreven, in de praktijk om te zetten. Inhoudsopgave : Inleiding Een oefenprogramma Effectief hulpverlenen kent acht taken Uw rol als hulpverlener in opleiding: werkelijke problemen behandelen Taken 1 tot en met 8 1. Het maken van een inschatting en het identificeren van het probleem 2. Zich richten op een bepaald probleem. Een begin maken met het exploreren ervan 3. Vaardigheden waarbij de cliƫnt uitgedaagd wordt, en het ontwikkelen van nieuwe perspectieven. 4. Het stellen van doeleinden 5. Het ontdekken van programmamogelijkheden 6. Het kiezen van de meest geschikte programma's 7. Actie; programma's ten uitvoer brengen 8. Het evalueren van het hulpverleningsproces ER -