TY - BOOK ID - 5564937 TI - Praktische didactiek voor omgevingsonderwijs: de eigen omgeving in mens- en maatschappijvakken van de basisvorming PY - 1995 SN - 9062839940 PB - Bussum Coutinho DB - UniCat KW - omgevingsonderwijs KW - didactiek KW - aardrijkskunde KW - geschiedenis KW - economie KW - secundair onderwijs KW - zelfstandig leren KW - ervaringsgericht onderwijs KW - maatschappijleer: didactiek secundair onderwijs KW - Pedagogiek en onderwijskunde KW - didactische principes KW - didactische principes. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5564937 AB - Veel leraren hanteren al lang de directe omgeving van de school als bron van kennis en onderwijs. De eigen omgeving is daarbij geen doel op zich, maar fungeert vooral als schatkamer van gegevens, observatiemogelijkheden en voorbeelden. Omgevingsonderwijs is niet voor niets opgenomen in de kerndoelen binnen de basisvorming: het is sterk toepassingsgericht, besteedt veel aandacht aan het ontwikkelen van vaardigheden en bevordert zowel de samenhang binnen de maatschappijvakken, als tussen deze vakken en de natuurwetenschappelijke vakken. Dit boek biedt de (aanstaande) leraar een praktische leidraad bij het ontwikkelen van lesmateriaal en toetsen. Het methodisch gedeelte geeft suggesties over directe waarneming door veldwerk en hoe je bronnen als kaarten, dataverzamelingen, archieven en fotomateriaal kunt gebruiken. Daarnaast maken concrete opdrachten, voorbeelden en suggesties voor bruikbare materialen duidelijk hoe omgevingsonderwijs in de praktijk gestalte kan krijgen. (Bron: covertekst) ER -