TY - BOOK ID - 549385 TI - Een andere kijk op diversiteit AU - Kavadias, Dimokritos AU - Antrop-Gonzàles, René AU - Cetin, Özkan AU - E.a. PY - 2013 SN - 9789033491962 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - Intercultureel onderwijs. KW - intercultureel onderwijs KW - Teaching KW - allochtonen KW - culturele diversiteit KW - Sociology of education KW - diversiteit KW - diversiteitsbeleid KW - Intercultureel onderwijs KW - 734 Multicultureel onderwijs KW - 367.2 KW - 454.6 KW - meertaligheid KW - multiculturaliteit KW - schoolloopbaan KW - Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) KW - Migranten ; onderwijs ; Vlaandeen KW - Diversiteit KW - Meertaligheid KW - Schoolloobbaan ; migrantenjongeren KW - Multiculturele samenleving KW - 376.7 KW - Migranten KW - Allochtone leerlingen KW - onderwijs KW - 371.2 KW - 371.2 Schoolorganisatie KW - Schoolorganisatie KW - Personeelsbeleid KW - 371.21 KW - Multicultural education KW - Congresses KW - PXL-Central Office 2014 KW - hoger onderwijs KW - Onderwijs KW - Allochtonen KW - Onderwijskansen KW - Inclusie KW - Maatwerk KW - Allochtoon KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Autochtoon KW - Sport KW - Persoon met een migratieachtergrond UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:549385 AB - De Vlaamse Onderwijsraad organiseerde een eigenzinnige seminariereeks over diversiteit, met minder evidente en soms controversiële visies en methodes om de kansen op een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen uit allochtone groepen te verbeteren. Dit boek bundelt de bijdragen van verschillende sprekers.René Antrop-Gonzàles zoekt een verklaring voor het academisch succes van sommige jongeren met een migratieachtergrond in de VS. Hij reflecteert, zowel vanuit zijn persoonlijke geschiedenis als op basis van wetenschappelijk onderzoek.Dimokritos Kavadias maakt kanttekeningen bij de analyse van Antrop-Gonzàles en zet enkele nieuwe denksporen uit over de invloed van identiteit en stereotypering op school succes.Özkan Cetin brengt het verhaal van de Lucerna-colleges die dynamiek, wetenschap, multiculturaliteit en individuele ondersteuning als troeven willen inzetten om de onderwijskansen van hun kinderen optimaliseren.Het verhaal van Lucerna biedt Roger Van den Borre de aanzet om verder te reflecteren over de verhouding tussen onderwijsvrijheid en onderwijskwaliteit, over gelijkheid en diversiteit. Dit zijn ook de sleutels waarmee Yusuf Altuntas een inkijk geeft in het ontstaan en de evolutie van het islamitisch onderwijs in Nederland. Identiteit, veiligheid en herkenbaarheid van de schoolomgeving moeten er voor zorgen dat kinderen optimaal kunnen leren en ontwikkelen. Anja Vink beschrijft hoe Nederland al jaren worstelt met onderwijssegregatie. Veel meer dan over een multicultureel drama, maakt ze zich zorgen over een klassendrama en schoolsegregatie op basis van armoede.Two-way-immersion-education. Zo omschrijft Birgit Schumacher hoe het Duits en negen partnertalen evenwichtig aan bod komen in Europese school van Berlijn waar het leren van talen gepaard gaat met werken aan interculturele competenties. Waarom maakt meertaligheid mensen bang? Nathalie Auger brengt een zeer praktijkgericht verhaal over hoe omgaan met meertaligheid van leerlingen in de klas, een positief antwoord kan zijn op multiculturaliteit op school.Piet Van Avermaet verwerkt zijn persoonlijke lectuur van al deze bijdragen in een visietekst Waarom diversiteit tot de kern van onderwijs behoort. ER -