TY - BOOK ID - 517736 TI - Kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk AU - Mooss AU - Van Eeckhaut, Marijke PY - 2013 SN - 9789033489389 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - #PBIB:+116.14 KW - C3 KW - erfgoed KW - kunstwetenschap KW - 700.7 KW - kunsteducatie KW - methodiek KW - 456.7 KW - Kunsteducatie KW - Erfgoededucatie KW - Kunstonderwijs KW - sociaal-cultureel werk KW - kunst KW - kunstonderwijs KW - Hein George KW - vakdidactiek KW - kunstpedagogie KW - Csikszentmihaly Mihaly KW - Kolb David KW - Gardner Howard KW - Parsons Michael KW - 373.67 KW - 456.8 KW - Kunst : Kunsteducatie : algemeen KW - Kunst en cultuur KW - Expressievakken; algemeen - Lichamelijke opvoeding KW - 374 KW - cultureel erfgoed KW - Erfgoededucatie. KW - Didactics of the arts KW - cultuureducatie KW - kunstopvoeding KW - Kunstzinnige vorming KW - Art KW - Study and teaching KW - Cultural property KW - Protection KW - PXL-Education 2015 KW - didactiek van de kunst KW - erfgoededucatie KW - Kunstzinnige opvoeding KW - Kunst KW - Erfgoed KW - Kunsten KW - Methodiek KW - Afrika KW - Azië KW - Nederland KW - China KW - Autisme KW - Cultuur KW - Kind KW - Samenleving KW - Technologie KW - Wetenschap KW - Historische kritiek KW - Vietnam KW - Zuid-Afrika KW - Kust KW - Maatschappij KW - Geschiedenis KW - Voorlichting KW - Literatuur KW - Cultuureducatie KW - Verbeelding KW - cultureel erfgoed. KW - kunsteducatie. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:517736 AB - Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken ER -