TY - BOOK ID - 493419 TI - De regiekamer van de literatuur : een eeuw Meulenhoff 1895-2000 PY - 2012 VL - 14 SN - 9789057308666 9057308665 PB - Zutphen : Walburg Pers, DB - UniCat KW - Book history KW - Meulenhoff KW - anno 1800-1999 KW - anno 2000-2009 KW - Netherlands KW - Édition KW - Pays-Bas KW - 20e siècle KW - Histoire KW - 655.4 <492> KW - 655.41 <492> MEULENHOFF KW - Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland KW - Uitgeverij--algemeen--Nederland--MEULENHOFF KW - Meulenhoff, Johannes Marius, KW - Uitgeverij J.M. Meulenhoff. KW - Histoire. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:493419 AB - Uitgeverij Meulenhoff heeft zich in de loop van de twintigste eeuw ontwikkeld tot een cultureel A-merk. Het fonds telde auteurs als Gabriel García Márquez, Mario Vargas Llosa, Philip Roth, Julio Cortázar en Louis Ferdinand Céline. Gezichtsbepalende Nederlandse auteurs waren J.M.A. Biesheuvel, Adriaan van Dis, Renate Rubinstein en Jan Siebelink. Zij waren de opvolgers van eerdere succesvolle schrijvers als Arthur van Schendel, Bertus Aafjes, Anna Blaman, Hubert Lampo en de jonge Jan Wolkers. Frank de Glas biedt een kijkje achter de schermen van deze uitgeverij. Hij gaat na, welke auteurs vóór en na de Tweede Wereldoorlog de ruggengraat van het Meulenhoff fonds vormden. Hij laat zien hoe de bedrijfsleiding door de jaren heen de koers bijstuurde, successen voortzette en mislukte plannen bijstelde. Om auteurs en titels onder de aandacht te brengen bedacht de uitgeverij uitgekiende exploitatiestrategieën: met reeksen, herdrukken, pocketedities, gebundelde uitgaven, coproducties met andere uitgeverijen of Verzameld Werk-edities. Ook werkte Meulenhoff samen met verenigingen en musea, nam tijdschriften over of stootte ze weer af. Hoofdrolspelers hierin waren onder anderen de visionaire oprichter J.M. Meulenhoff, de latere Arbeiderspers-uitgever Theo Sontrop en de getalenteerde maar jong gestorven Willem Bloemena. Dit boek laat ook zien hoe de boekenuitgeverij in de laatste decennia sterk veranderde en meer en meer onderdeel van de entertainmentindustrie is geworden. ER -