TY - BOOK ID - 492732 TI - Intervisie : hefboom voor kwaliteit PY - 2012 VL - *57 *27 SN - 9782509013521 PB - Brussel Politeia DB - UniCat KW - Business management KW - Didactic strategies KW - Personnel management KW - #SBIB:35H511 KW - Organisatieleer KW - Kwaliteitzorg KW - Professionalisering KW - Non-profit organisaties KW - Intervisie KW - Inte KW - Reflectie - Reflecteren KW - Kwaliteit van het openbaar bestuur KW - Kwaliteitszorg KW - Reflectie KW - Coaching KW - Supervisie KW - Werkoverleg KW - Knowledge management KW - Data processing KW - Management KW - Communication in management KW - Reflectie (onderdeel leerproces) KW - Onderwijs KW - Inte. KW - Intervisie. KW - Kwaliteitzorg. KW - Non-profit organisaties. KW - Organisatieleer. KW - Professionalisering. KW - Reflectie - Reflecteren. KW - Kwaliteit van het openbaar bestuur. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:492732 AB - Steeds meer organisaties en lokale besturen omarmen intervisie als belangrijke leer- en werkvorm voor professionele werkers. Leden van het managementteam, andere leidinggevenden, mw'ers, verpleegkundigen, kwaliteitscoördinatoren, stafmedewerkers en anderen nemen geregeld de tijd voor reflectie op hun eigen professioneel handelen. Ook wordt de methode vaker toegepast als onderdeel binnen een traject voor management- en leiderschapsontwikkeling.Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij medewerkers een beroep doen op collegas om mee te denken over persoons- en functiegebonden vraagstukken en knelpunten uit de eigen werksituatie. Er wordt met andere woorden geleerd van ervaringen. Veel diensten en teams beschikken immers over een reservoir van niet gearchiveerde en dus ook niet gebruikte ervaringskennis, of 'knowhow'. Intervisie maakt het precies mogelijk die onaangeboorde ervaringswijsheid te ontsluiten en vruchtbaar te maken.De auteur zoomt eerst in op de relatie tussen leren en reflecteren en de intervisie als reflectieve leervorm. Vervolgens besteedt hij aandacht aan aanverwante werk- en leervormen, zoals coaching, supervisie, werkoverleg, e.a. Daarna biedt hij een basisconcept en grondstructuur aan voor het intervisieleren en leest u welke stappen deel uitmaken van een begeleid traject. In het laatste hoofdstuk gaat de auteur in op de thema's vervolmaking en meesterschap: wat verstaan we onder deskundigheid, vakmanschap, adequaat professioneel gedrag, professionaliteit. Hij sluit af met enkele aanbevelingen hoe u op weg kunt gaan naar het bereiken van 'meesterschap' ER -