TY - BOOK ID - 47040350 TI - Max Liebermann : een zomers impressionist (tentoonstelling Den Haag, Gemeentemuseum, 24.03 - 24.06.2018) AU - Van Dijke, Frouke AU - Bekke-Proost, Saskia AU - Dekkers, Dieuwertje AU - Faass, Martin AU - Nouwen, Margreet PY - 2018 SN - 9789462582569 9462582564 PB - Den Haag : Gemeentemuseum (Den Haag), DB - UniCat KW - Art styles KW - Painting KW - easel paintings [paintings by form] KW - Impressionist [style] KW - Liebermann, Max KW - Impressionism (Art) KW - Liebermann, Max, KW - 75.07 KW - Schilderkunst ; eind 19de - begin 20ste eeuw ; M. Liebermann KW - Liebermann, Max 1847-1935 (°Berlijn, Duitsland) KW - Schilderkunst ; Realisme KW - Schilderkunst ; Impressionisme KW - Aesthetics KW - Art, Modern KW - Modernism (Art) KW - Post-impressionism (Art) KW - Schilderkunst ; schilders A-Z KW - Liberman, Maks, KW - ליברמן, מקס, KW - ליברמן, מכס, KW - impressionisme KW - Israëls, Jozef KW - impressionisme. KW - Liebermann, Max. KW - Israëls, Jozef. KW - Vlaamse primitieven. KW - Martins, Nabur. KW - Meester van Flémalle. KW - van Eyck (gebr.). KW - van Eyck, Jan. KW - 14de eeuw. KW - 15de eeuw. KW - 16de eeuw. KW - Gent. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:47040350 AB - In Duitsland behoort Max Liebermann (1847-1935) tot de belangrijkste kunstenaars van de negentiende eeuw. Als zoon van een rijke textielfabrikant verbeeldt Liebermann het leven dat hij zelf nooit heeft gekend: dat van boeren en arbeiders. Zijn onderwerpen vindt hij vooral in Nederland. Daar schildert Liebermann wevers in Zweeloo, weesmeisjes in Amsterdam en vissers in Scheveningen. Na verloop van tijd kiest Liebermann voor een lichter palet en een lossere penseelstreek. Steeds vaker schildert hij het mondaine tijdverdrijf van de bourgeoisie. Als belangrijkste vertegenwoordiger van het Duitse impressionisme groeit Liebermann uit tot een van de meest succesvolle en invloedrijke kunstenaars in Duitsland. Maar wanneer de nationaal socialisten de macht grijpen is er voor de joods Liebermann en zijn moderne kunstopvattingen geen plaats meer in de kunstwereld. ER -