TY - BOOK ID - 46354237 TI - Pedagogische tact : op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling AU - Andersson, Annonay AU - Stevens, Luc AU - Bors, Geert AU - de Boer, Esther AU - Letschert, Beate AU - van der Raadt, Rianne AU - Verbeeck, Kris PY - 2019 SN - 9789044136456 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Communicatie KW - Sociale vaardigheden KW - Leerling-leraarrelatie KW - onderwijs KW - leraren KW - PXL-Central Office 2019 KW - onderwijskunde KW - lerarenberoep KW - leerlingenparticipatie KW - opvoedkunde KW - Onderwijspraktijk KW - Relatie leraar - leerling KW - Leraren KW - Pedagogie KW - Leerkrachtvaardigheden KW - Relatie leraar-leerling KW - Communicatie : school KW - intuïtie KW - 371.21 KW - Teacher education. Teacher's profession KW - Educational sciences KW - opvoeding KW - theoretische pedagogiek KW - leraren-leerling relatie KW - Leraar KW - Directie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:46354237 AB - Er zijn veel redenen waarom het lang niet altijd lukt het beste uit een leerling te halen. Te vaak worden leerlingen gereduceerd en gelabeld tot een nummer, een toetsscore of een 'puberbrein dat niet kan plannen'. Dat zijn vrijwel altijd oversimplificaties die authentiek contact in de weg staan. Het hart van goed onderwijs wordt namelijk gevormd door de interactie tussen leraar en leerling. Dat terrein wordt in dit inspirerende boek zorgvuldig verkend, overtuigend gebaseerd op een combinatie van wetenschappelijke inzichten en persoonlijke ervaringen. Daarom is dit een belangrijk boek, met een positieve boodschap.(Prof. Rob Martens, Open Universiteit | Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek)Gelukkig beseffen bijna alle docenten, uit liefde voor hun vak en hun betrokkenheid bij hun leerlingen, dat opvoeden en begeleiden van leerlingen de kern is van hun dagelijks functioneren. Als tegenwicht aan het beleid van de overheid hebben onze docenten inspiratie nodig, een bevestiging en verdieping dat hun natuurlijke pedagogische grondhouding de enig juiste is. Die inspiratie biedt dit boek Pedagogische tact, een must voor alle schooldirecties en docenten in het Nederlandse onderwijs. Zeker nu!(Wim P. Littooij is voormalig voorzitter van de Raad van Bestuur van de Vereniging voor CVO (Christelijk Voortgezet Onderwijs) te Rotterdam en omgeving)In een fractie van een seconde de goede pedagogische interventie doen, gericht op het welbevinden en de ontwikkeling van de groep en de individuele kinderen. Pedagogische tact gaat over 'bewuste intuïtie' in onderwijs en opvoeding. Docenten en management hebben Pedagogische Tact, als ontwikkelingstraject gevolgd. Studenten worden volwassen en als onmisbare partner in het onderwijs benaderd. Dit boek biedt een schat aan wijsheid voor elke - aankomende - leraar!(Robert Viëtor, directeur Lerarenopleidingen Hogeschool Leiden)Ik ben er gaandeweg mijn docentschap achtergekomen hoe belangrijk de relatie tussen leraar en leerling is in het leerproces. Het boek Pedagogische tact duidt dit proces op een prachtige manier. Door authentieke praktijkvoorbeelden te koppelen aan inspirerende theorieën heb je een krachtig instrument in handen om jezelf als leraar te verbeteren. Lesgeven is voor mij steeds meer 'samen leren' geworden en Pedagogische Tact is een gids om die reis voort te zetten. ER -