TY - BOOK ID - 443417 TI - Schoolvoorbeelden : over kunstinterventies in scholen AU - Laenen, Katrien AU - Quaghebeur, Rolf AU - Robberechts, Catherine AU - Alkins, Ted AU - Ball, Gregory AU - Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap PY - 2009 VL - 2 SN - 9789040302909 9040302901 PB - Brussel Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Vlaams Bouwmeester DB - UniCat KW - Art KW - kunst KW - art [fine art] KW - research [function] KW - Teaching aids KW - Iconography KW - Public buildings KW - onderzoek in de kunsten KW - Buildings [School] KW - Ecoles. Construction KW - Onderwijsarchitectuur KW - School architecture KW - School buildings KW - School-houses KW - Schoolarchitectuur KW - Schoolgebouwen KW - Schoolhouses KW - Architectuur en maatschappij KW - 727.1 KW - 7 KW - 72 KW - 711.61 KW - 35.078 KW - Vlaams Bouwmeester KW - 7.039 KW - Beeldende kunst ; interventies in scholen KW - Openbare gebouwen en kunst ; integratie ; België KW - Kunst ; in en op openbare plaatsen KW - Kunst in opdracht KW - DVD's KW - Kunstcel Vlaamse Overheidsgebouwen KW - Abboud, Jumana Emil KW - Sarah & Charles KW - Downsbrough, Peter KW - Guilleminot, Marie-Ange KW - Heymans, Bren KW - Ntakiyica, Aimé KW - Verdonck, Benjamin KW - Lambrechts, Franciska KW - Scholen (architectuur) KW - Onderwijsgebouwen KW - Kunst KW - Architectuur KW - Publieke ruimte KW - Openbare ruimte KW - Overheidsopdrachten KW - Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 KW - Gebouwen voor opleiding en wetenschap ; scholen KW - Trefwoord KW - Contains audio-visual material KW - public art KW - education KW - schoolhouses KW - Art appreciation KW - Belgium KW - Art objects KW - Schools KW - kunst in openbare ruimte KW - scholen KW - Downsbrough Peter KW - Guilleminot Marie-Ange KW - Heymans Bren KW - Ntakiyica Aimé KW - Verdonck Benjamin KW - Lambrechts Franciska KW - schoolgebouwen KW - Écoles KW - Art. KW - art [discipline] KW - Bâtiment scolaire KW - Rapport art-architecture UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:443417 AB - Het cahier neemt de ambitieuze inhaaloperatie in de scholenbouw als uitgangspunt om een duidelijker beeld te geven van de mogelijkheden en kansen die kunst in opdracht in een schoolse context kan genereren. De visie dat een school veel meer is dan een onderwijsinstelling, staat hierbij centraal. Een school staat niet op zichzelf en is zeker geen eiland. Het is een ontmoetingsplaats, een inspiratieoord waar mensen elkaar tegenkomen en in interactie treden maar zich ook kunnen terugtrekken indien nodig of gewenst. Een school moet bovendien bekeken worden vanuit een geïntegreerde visie waarbij niet alleen rekening gehouden wordt met het pedagogische en educatieve aspect, maar zeker ook met het inspirerende karakter ervan. Een schoolgebouw dat saaiheid en grijsheid uitstraalt, slaagt er moeilijk in leerlingen en hun ouders te enthousiasmeren. In deze visie is er onmiskenbaar ruimte voor kunstprojecten die de school en de omgeving er rond verrijken. (Bron: website Vlaanderen.be) ER -