TY - BOOK ID - 389931 TI - Het is maar een peiling : opiniepeilingen in de media : van wetenschap tot wichelarij? PY - 2011 SN - 9789028951044 PB - Kalmthout Pelckmans DB - UniCat KW - Media KW - Opiniepeilingen KW - Stemgedrag KW - Verkiezingen KW - Vlaanderen. KW - Vlaanderen KW - Politiek. KW - België. KW - Qualitative methods in social research KW - mediaonderzoek KW - journalistieke deontologie KW - Journalism KW - beïnvloeding KW - opinieonderzoek KW - Belgium KW - Publieke opinie KW - Methodologie KW - Politicologie KW - BPB1202 KW - 654 Publieke opinie KW - #SBIB:303H32 KW - Sondage d'opinion KW - průzkum veřejného mínění KW - opiniepeiling KW - javnomnenjska raziskava KW - arvamusküsitlus KW - sondazh i opinionit KW - opinionsundersökning KW - opinion poll KW - sabiedriskās domas aptauja KW - közvélemény-kutatás KW - ispitivanje javnoga mnijenja KW - sondagem de opinião KW - испитување на јавното мислење KW - stħarriġ tal-opinjoni pubblika KW - badanie opinii publicznej KW - opinionsundersøgelse KW - mielipidetutkimus KW - испитивање јавног мњења KW - проучване на общественото мнение KW - výskum verejnej mienky KW - Meinungsumfrage KW - δημοσκόπηση KW - sondeo de opinión KW - nuomonės apklausa KW - sondaj de opinie KW - sondaggio di opinione KW - onderzoek van het kijk- en luistergedrag KW - gallupundersökning KW - průzkum sledovanosti KW - průzkum poslechovosti KW - nivel de audiență KW - sondazh i opinionit publik KW - prieskum verejnej mienky KW - väljarundersökning KW - Gelapa aptauja KW - sondare a opiniei publice KW - sondagem por escuta KW - audience rating KW - public opinion poll KW - mielipidekysely KW - průzkum politického mínění KW - encuesta de la opinión pública KW - Gallup-Verfahren KW - arvamusuuring KW - агенција за испитување на јавното мислење KW - encuesta por teléfono KW - Gallup-onderzoek KW - јавна анкета KW - istraživanje javnoga mnijenja KW - Untersuchung der Hör- oder Sehbeteiligung KW - Gallupo nuomonių apklausa KW - viešosios nuomonės apklausa KW - Gallup poll KW - lytterundersøgelse KW - indagine sull'opinione pubblica KW - gallupkysely KW - sabiedrības vērtējums KW - avaliku arvamuse uuring KW - sondage d'écoute KW - σφυγμομέτρηση KW - publikos vertinimas KW - yleinen mielipidemittaus KW - inchiesta per campione KW - meningsmåling KW - vlerësim i publikut KW - Gallup KW - Gallupovo istraživanje KW - indagine telefonica KW - γκάλλοπ KW - Sondaj Gallup KW - onderzoek naar de politieke opinie KW - lyssnarundersökning KW - sondage d'opinion politique KW - Meinungsforschung KW - sondazh i Gallupit KW - anketa javnoga mišljenja KW - gallup KW - σφυγμομέτρηση ακροαματικότητας KW - prieskum sledovanosti KW - Gallupov výskum (výskum politických názorov) KW - Waarneming en participerende waarneming, gecontroleerde observatie, groepsdiscussie (vragenlijsten, interviews, experimenten) KW - Opiniepeiling KW - pobalbhreith KW - sondage d'opinion UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:389931 AB - Peilen naar politieke opvattingen, electorale voorkeuren en motieven van kiezers blijkt ook in Vlaanderen een favoriete sport, zelfs al bogen de opiniepeilers inmiddels op een reputatie die nauwelijks voor de gokindustrie moet onderdoen. Wie peilt wat en welke obstakels lonken daarbij om de hoek? Hoe (on)nauwkeurig brengen marktonderzoekers en wetenschappers de electorale voorkeuren van de kiezer in kaart en hoe punctueel berichten media daar vervolgens over? Hoe (on)betrouwbaar zijn de resultaten, hoe vakbekwaam zijn de opiniepeilers en hoe onafhankelijk de media die over peilingen berichten? Is onze opiniepeilingenindustrie in handen van weinig kritische wetenschappers, ondeskundige marktonderzoekers en onbetrouwbare politieke journalisten? In Het is maar een peiling bundelt Frank Thevissen voor het eerst de antwoorden op al deze netelige vragen. Hij doorprikt populaire en diepgewortelde clichs die over peilingen de ronde doen en demystifieert de wetenschappelijke pretentie waarmee Sommige academici commercile peilingen in opdracht van media en politieke partijen doorgaans hooghartig naar de prullenmand verwijzen. Aan de hand van tientallen actuele voorbeelden wordt op een voor de statistische leek toegankelijke manier, de gebrekkige methodologische en deontologische hygine blootgelegd in de keukens waar 'representatieve peilingen', stemtesten en politieke populariteitspolls worden bereid en via de media op ons bord belanden. Het is maar een peiling gaat ook op zoek naar de oorzaken van de gestage inflatie van de berichtgeving over peilingen. Het onthult hoe een conservatieve wetenschappelijke lobby, journalistieke sensatiedrift, tendentieuze berichtgeving en frauduleuze onderzoekspraktijken in het opiniepeilingenonderzoek konden binnendringen en ontkracht taaie 'wetenschappelijke' legendes die politicologen en sociologen over zichzelf ('ernstige wetenschappers'), hun eigen onderzoek en dat van collega's en commercile marktonderzoeksbureaus ('fantasten') verspreiden. Het is maar een peiling legt talloze peilingen en opinieonderzoeken op de ontleedtafel die de afgelopen tien jaar in Vlaanderen de politieke berichtgeving beheersten. Het gaat na hoe deze de publieke opinie regelmatig op het verkeerde been zetten, zonder dat daar veel wetenschappelijk vakmanschap of journalistiek vernuft aan te pas kwam. Kortom, Thevissen leidt ons rond in de achterkamers van onze opiniepeilingenindustrie: een plek die doorgaans hermetisch afgesloten blijft voor kiezers. ER -