TY - BOOK ID - 38438338 TI - Niet alle smileys lachen : onlinehulp in eerstelijnswelzijnswerk AU - Bocklandt, Philippe AU - Vlaeminck, Hilde AU - Vanhove, Tim AU - Saelens, Saskia AU - De Zitter, Martine PY - 2011 SN - 9789033484865 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - welzijnswerk KW - chatten KW - online werken KW - telecommunicatieve hulpverlening KW - Social welfare methods KW - eerstelijnsgezondheidszorg KW - methoden van het sociaal werk KW - hulpverlening KW - #SBIB:309H1713 KW - #SBIB:316.8H30 KW - 660 Welzijn KW - onlinehulpverlening KW - #KVHB:Hulpverlening KW - #KVHB:Jeugdbescherming KW - #KVHB:Online hulpverlening KW - #KVHB:Welzijnswerk KW - digitalisering KW - online hulpverlening KW - 321 KW - 433.5 KW - Vlaanderen KW - bijzondere jeugdzorg KW - sociale media KW - Online hulpverlening KW - Welzijnswerk (hulpverlenen, hulpverlening, hulpvraag, social support) KW - 364.044 KW - Chatten KW - Communicatie KW - Maatschappelijk werk KW - Methodiek KW - Eerstelijnsgezondheidszorg ; Vlaanderen KW - S20120059.JPG KW - online-hulpverlening KW - Welzijnswerk KW - Digitalisering KW - 364.4 KW - 364 KW - 364 Maatschappelijke hulpverlening KW - Maatschappelijke hulpverlening KW - Mediatechnologie: nieuwe toepassingen (abonnee-televisie, electronic mail, desk top publishing, virtuele realiteit...) KW - Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … KW - maatschappelijk werk en sociale zorg KW - Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen KW - Audiovisuele opvoeding KW - Social service KW - Information society KW - Chatten. KW - Online hulpverlening. KW - Sociale welzijnszorg. KW - PXL-Social Work 2014 KW - Sociale welzijnszorg KW - Telecommunicatieve hulpverlening KW - Eerstelijnshulpverlening KW - Internet KW - Onlinehulpverlening UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:38438338 AB - Nu Twitter en Facebook hoogtij vieren en e-mail en chat communicatietoppers zijn, zoekt het sociaal werk hoe onlinehulp kan worden ingezet. Want niet alle smileys lachen. Cliënten surfen massaal naar mogelijkheden. Vaak anoniem worden snel en krachtig hulpkreten verwoord. Dankzij de afstand en met enkel tekens op een scherm wordt nabijheid en ondersteuning gezocht. Die afstand zorgt voor mogelijkheden maar ook voor twijfel, onmacht en aarzeling bij de hulpverleners.Onlinehulpverleners, coördinatoren, onderzoekers en docenten van het Steunpunt Algemeen Welzijnswerk (SAW), het OnlineHulpUitwisselingsPlatform (OHUP) en de Arteveldehogeschool (Opleiding sociaal werk), bundelen in dit boek hun knowhow. De auteurs behandelen alle e-hulpvormen en focussen specifiek op chathulp. Dankzij de ervaring in het OHUP is de voorbije jaren daarrond immers de grootste knowhow ontwikkeld.Welke onlinehulpvormen worden aangeboden? Hoe verhoudt onlinehulp zich ten aanzien van een ander hulpaanbod? Welke doelgroep wordt met onlinehulp bereikt? Wat zijn voordelen van onlinehulp? Welke combinatie van hulp- en dienstverlening wordt mogelijk? Wat zijn de grenzen van onlinehulp? Welke competenties vergt onlinehulp? En hoe wordt onlinehulp geïmplementeerd? ER -